CM.com heeft 2024 afgesloten met een positieve financiële resultaten. Het bedrijf noteerde een recordniveau in EBITDA en realiseerde voor het eerst een positieve vrije kasstroom. Daarmee is een keerpunt bereikt na opeenvolgende jaren van tegenvallende cijfers.
In 2022 haalde het bedrijf de omzetdoelstelling niet en 2023 leed CM.com nog een nettoverlies van 28,7 miljoen euro, bij een omzet van 266 miljoen euro.
Deze ommekeer is grotendeels te danken aan een strategische herstructurering, fikse kostenbesparingen en een versnelde digitalisering, met name door de introductie van het Agentic AI-platform HALO, aldus het commentaar bij de jaarcijfers. In 2023 werd het personeelsbestand van 900 naar 720 FTE teruggebracht en werden buitenlandse kantoren gesloten. Ook werd de managementstructuur aangepast.
De ingrepen werpen nu hun vruchten af: de EBITDA ging van -0,9 miljoen in 2023 naar 18,1 miljoen euro in 2024 en de omzet steeg met 3% naar bijna 275 miljoen euro. Ook werd voor het eerst een positieve vrije kasstroom gerealiseerd van 3,4 miljoen euro. Het personeelsbestand is nog verder geslonken tot 666 FTE.
Het bedrijf wil vol inzetten op het geautomatiseerd beantwoorden van klantvragen en het optimaliseren van zijn diensten. Eind vorig jaar maakt CM.com de lancering van het eigen Agentic AI-platform HALO bekend, waarmee CM.com een AI-first bedrijf moet worden. Volgens CM.com heeft A.S. Watson (het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister) de oplossing al omarmd. Ook is geinvesteerd in het verder ontwikkelen van betaaloplossingen, zoals offline POS-betalingen en een eigen verwerkingsplatform voor Visa en Mastercard. Daarnaast blijft het bedrijf actief met ticketing-services en wist het de Notre-Dame in Parijs, goed voor 15 miljoen bezoekers per jaar, als klant binnen te halen.
CM.com verwacht in 2025 verder te groeien naar een EBITDA van 22 tot 27 miljoen euro, met AI als kern van de bedrijfsstrategie en door HALO verder te ontwikkelen. (Ziptone/redactie)