De Federal Trade Commission heeft haar definitieve ‘click to cancel’-regel bekendgemaakt die voor bedrijven geldt die producten en diensten op abonnementsbasis verkopen. Deze bedrijven worden verplicht om het annuleren net zo gemakkelijk te maken als het aanmelden. De regels gelden voor bijna alle producten en diensten waarbij een opt out geldt met stilzwijgende verlenging.
Verkopers zijn nu verplicht om informatie te verstrekken voordat ze de betaalgegevens van consumenten opvragen en voordat ze kosten in rekening brengen. Daarnaast moeten ze toestemming vragen voor de opt-out voordat ze kosten in rekening kunnen brengen.
Volgens FTC-Commissievoorzitter Lina M. Khan. Hebben Amerikaanse consumenten vaak te maken met langdurige annuleringstrajecten. Die kunnen bestaan uit meerdere schermen en met veelvuldig klikken. Ook zijn er bedrijven die hun klanten dwingen om interactie aan te gaan met medewerkers of met chatbots. Dat laatste – een gedwongen interactie met chatbots bij een opzegverzoek– wordt verboden in de VS.
De nieuwe regels houden ook in dat bedrijven consumenten jaarlijks moeten herinneren aan de opt-out van hun abonnement, tenzij ze geabonneerd zijn op een fysiek product. Verkopers die tijdens het opzegproces een alternatieve of ‘betere’ deal willen aanbieden moet hiervoor eerst toestemming hebben van de consument. De nieuwe regels gaan in per 14 april 2025, aldus de FTC.
Opzeghindernissen
Recent kwam Nu.nl met bevindingen over de hindernissen die sommige internetproviders opwerpen bij het opzeggen. In Nederland is het wettelijk verplicht dat je een abonnement op dezelfde manier kunt opzeggen als waarop je het internetabonnement bent aangegaan.
Zes van de vijftien door NU.nl onderzochte providers presenteren op hun website alleen de mogelijkheid om telefonisch op te zeggen, waaronder Odido. Odido beloofde die mogelijkheid wel te gaan toevoegen. Ziggo en KPN hebben informatie ober hoe je online kunt opzeggen goed verstopt. Ze sturen aan op telefonisch contact opnemen met de klantenservice. Mensen die hun abonnement bij KPN willen opzeggen, worden op de website een systeem met vragen ingelokt. Via dat systeem komen ze uit op een pagina waar alleen informatie over telefonisch opzeggen staat.
Volgens de ACM is het sturen van een e-mail altijd voldoende voor een rechtsgeldige opzegging. (FTC, Ziptone)