Cao: CNV geeft negatief stemadvies over eindbod WFC

Cao: CNV geeft negatief stemadvies over eindbod WFC

by Ziptone
18 maart 2022

Het eindbod dat de werkgevers in facilitaire contactcenters op 22 februari hebben opgesteld, wordt nu voorgelegd aan de leden van de vakbonden. CNV vindt het een zeer mager eindbod waar de bond dan ook een negatief stemadvies over geeft.

CNV geeft aan dat de loonsverhoging minimaal is en bovendien niet voor alle klantcontactmedewerkers van toepassing is. De bond stelt dat zowel opdrachtgevers van de facilitairen als de facilitaire contactcenters zelf goede resultaten boeken – er is dus wel geld beschikbaar.

“Multinationals als Webhelp, Yource en Teleperformance hebben vorig jaar goed gedraaid”

De WFC is van mening dat dit eindbod een substantiële verbetering is van de 2021 cao. Naast dat de lonen in het junior-medior-senior-model (jms) automatisch worden verhoogd ten gevolge van de stijgingen van het wettelijk minimumloon (2.5%), wordt de afstand van het WML groter door de jms-schalen nog eens op te hogen met 0.5%, aldus de werkgevers.

Pensioenregeling komt in 2023, maar invulling onbekend

De werkgevers stellen in hun brief over hun eindbod dat ze in de eerste helft van 2022 (uiterlijk 1-7-2022) een pensioenmodel willen hebben opgesteld, dat dan in werking zal treden per 1-1-2023, de tweede helft van 2022 willen de werkgevers gebruiken om de regeling te implementeren. In 2023 willen de werkgevers gaan nadenken over uitbreiding van de werkingssfeer van de cao – zodat deze mogelijk ook gaat gelden voor bijvoorbeeld teamleiders. De werkgevers geven dus nog geen informatie over de opzet en omvang van de pensioenregeling; CNV zegt dan ook dat de pensioenregeling onduidelijk is.

CNV is wel positief over het voornemen de thuiswerkvergoeding naar twee euro per dag te brengen (nu conform Nibud), maar mist helderheid over de afspraken rondom thuiswerken.

“Uitbesteders klantcontact willen niet meer betalen”

“De enige manier om een beter cao-resultaat te boeken is om aan de opdrachtgevers duidelijk te maken dat zij meer geld moeten uitgeven aan degenen die hun klanten te woord staan. Dat is namelijk het kernprobleem, de opdrachtgevers willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. En eigenlijk geven ze aan dat hun klanten eigenlijk niet zo belangrijk zijn. Anders zouden ze er wel voor zorgen dat jullie normale salarissen, verhogingen en een pensioen kregen. Goed klantcontact betekent ook dat degenen die het werk doen, goed beloond worden,” schrijft Roderik Mol op de site van CNV. (Ziptone/Erik Bouwer)

Bekijk hier het eindbod van de werkgevers

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top