In El Salvador is een landelijke vakbond voor contactcentermedewerkers opgericht. Dat heeft UNI, de internationale federatie van vakbonden, bekend gemaakt. The Industry Union of Call Centre Operators in El Salvador (SITOES) is op 5 oktober gelanceerd. De bond wil zich richten op de rechten en het welzijn van de 33.000 contactcentermedewerkers die het land telt.
De bond wil zich allereerst inzetten voor pauzetijden, problemen met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en buitensporige prestatie-eisen die vaak leiden tot een zware werkdruk. De hoge eisen zouden het moeilijk maken om bonussen te verdienen als aanvulling op het basissalaris.
De oprichting van SITOES is een duidelijk signaal dat callcentermedewerkers vastbesloten zijn om voor hun rechten te vechten en een eerlijkere en rechtvaardigere werkomgeving te bevorderen, aldus UNI. Sara Mendoza, voorlopig voorzitter van SITOES, legt uit: “Het belangrijkste doel is om werknemers te blijven aansluiten bij onze vakbond om tot collectieve onderhandelingen te komen en een collectieve overeenkomst te ondertekenen, waardoor de arbeidsomstandigheden iedereen die in in callcenters in El Salvador werkt, verbeteren.” Volgens haar leden zal de vakbond onmiddellijk de meest dringende problemen van de werknemers aanpakken door een directe en constructieve dialoog aan te gaan met de bedrijven in de sector. (UNI Global)