“Callcenter is schrikbeeld lokale Rabobankmedewerker”

“Callcenter is schrikbeeld lokale Rabobankmedewerker”

by Ziptone
13 november 2020

Het plan van Rabobank om versneld filialen te sluiten, leidt tot veel onrust onder werknemers. Bij vakbonden CNV Vakmensen en FNV kwamen donderdag tal van telefoontjes binnen van bezorgde medewerkers die vrezen voor hun baan of overplaatsing naar voor hen minder aanlokkelijke onderdelen van de bank. Ook het callcenter wordt daarbij genoemd. Dat schrijft het FD, nadat de krant ook op 12 november onthulde dat Rabobank de helft van het aantal filialen wil sluiten om de winst op peil te houden.

Rabobank had van de drie grootbanken nog met afstand de meeste lokale vestigingen, omdat de coöperatieve bank er altijd aan hechtte dicht bij klanten te zitten. Voordat de pandemie in maart uitbrak, waren er nog 335 filialen open. Dat zijn er inmiddels 230 en het moeten er uiteindelijk 100 tot 150 worden.

Na de vorige reorganisatie zijn veel klantadviseurs van lokale banken bij het callcenter van de bank terechtgekomen. Robert Wonnink van vakbond CNV Vakmensen geeft aan dat dit het schrikbeeld van lokale bankmedewerkers is.

De meeste vestigingen die sluiten, zijn kleinere filialen waar nog een handvol mensen werkt, schetst Fred Polhout van FNV. Daar helpen medewerkers klanten met dagelijkse bankzaken zoals het openen van een gezamenlijke rekening. Als er specialistische kennis nodig is, bijvoorbeeld voor het afsluiten van een hypotheek, komen de specialisten uit een van de grotere regionale kantoren langs, aldus Polhout. Na de reorganisatie wordt die werkwijze nog centraler. Hij vindt het wel begrijpelijk dat de bank meer kantoren sluit: “Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik in een bankkantoor was.”

Human Resources

One Comment

  1. vandaag is de dag dat hr. Wonnink zijn achterban moet gaan informeren, dat de wereld veranderd is; lokale bankfilialen zijn bij lange na niet rendabel meer en online gebeurt het. Het woord schrikbeeld past hier geenszins, maar dat is hr. Wonnink zich niet bewust. Dezelfde, of zelfs meer, deskundigheid van alle medewerkers kan worden ingezet om de Rabobank-klanten perfect te bedienen door ze in een goed toegerust klantcontactcenter met de juiste tools te woord te staan. Wellicht een schok voor hr. Wonnink, maar door de nieuwerwetse IT-oplossingen kan dit zelfs vanuit huis worden gedaan 🙂 Rabobank, zet die stap. Medewerkers, laat zien dat je jouw deskundigheid op de 2020-manier wilt inzetten. Klantcontact is een vak, het kanaal doet niet ter zake.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top