Bunq past coulancebeleid aan bij bankfraude

Bunq past coulancebeleid aan bij bankfraude

by Ziptone
21 juni 2024

BunqKlanten van Bunq die tussen januari 2023 en nu slachtoffer zijn geworden van phishing en helpdeskfraude worden door Bunq gecompenseerd. De bank heeft een voorstel daartoe voorgelegd aan de gedupeerden. Volgens de bank krijgen gedupeerde klanten gemiddeld 85% van hun verloren geld terug. De Consumentenbond zegt in een verklaring blij te zijn met deze tegemoetkoming.

 

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen. Maar wij zijn in ieder geval blij dat Bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en Bunq nu met een, naar het zich laat aanzien ruimhartige, compensatie komt.”

Bunq geeft ook aan voor nieuwe fraudegevallen een ‘100%-tenzij’ beleid te voeren. Klanten die door phishing of helpdeskfraude (of spoofing) geld kwijtraken, krijgen hun geld terug, tenzij ze bijzonder onvoorzichtig zijn geweest. Bijvoorbeeld als consumenten duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd. In zo’n geval verlaagt de bank de vergoeding. De Consumentenbond heeft voor dat uitgangspunt begrip: “Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak écht niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen.”

De Consumentenbond gaat in zijn verklaring niet in op de problemen rondom de telefonische bereikbaarheid van bunq. Die bank gaf eerder aan ook op dit punt te kijken naar aanpassingen. (Consumentenbond, Ziptone)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top