Online bank Bunq compenseert vrijwel alle klanten voor de schade die zij leden door fraude met hun bankrekeningen. Dat bevestigen advocaten die de klanten bijstaan en de bank zelf aan het FD.
De totale schade loopt naar schatting in de miljoenen, maar exacte bedragen zijn niet bekendgemaakt. De afgelopen maanden zijn tientallen klanten van Bunq slachtoffer geworden van fraude met hun bankrekening. In totaal verdwenen miljoenen euro’s naar andere bankrekeningen, als gevolg van succesvolle valse helpdeskberichten en e-mails, ook wel phishing genoemd. Gedupeerden hadden grote moeite om in contact te komen met medewerkers van de bank en in een latere fase ontstond onenigheid over de compensatie van slachtoffers.
Nadat klanten advocaten hebben ingeschakeld, heeft bunq voorgesteld om tot gemiddeld 85% van de schade te vergoeden voor de meeste gedupeerden. ‘Het overgrote deel is daar inmiddels mee akkoord gegaan’, zegt een woordvoerder van Bunq tegen het FD. De totale compensatie loopt in de miljoenen euro’s.
De bank zou ook aanpassingen in de bereikbaarheid doorvoeren, maar op de website staat nog steeds vermeld dat klanten die fraude vermoeden, kunnen bellen met een geautomatiseerde hotline. (FD, Ziptone)