De Britse belastingdienst HMRC blijft worstelen met de dienstverlening van de hulplijn die burgers ondersteunt bij het zelf doen van aangifte. Ruim 36.000 Britten die de deadline voor het doen van aangifte hebben gemist omdat ze in beroep gingen, kregen eerder een boete opgelegd, maar die wordt nu kwijtgescholden ‘vanwege vertragingen bij de hulplijn’.
De automatisch toegekende boete van 100 pond wordt ook opgelegd als je geen belasting hoeft te betalen. Belastingbetalers kunnen in beroep gaan als ze van mening zijn dat ze een “redelijk excuus” hebben voor het te laat indienen van hun aangifte. HMRC verstaat daaronder redenen als het overlijden van een familielid vlak voor de belastingdeadline, een ernstige ziekte of dienstverleningsproblemen met HMRC.
Uit de statistieken van HMRC voor januari 2024 blijkt dat het 3,7 miljoen telefoontjes en 171.000 webchatberichten heeft ontvangen. Ongeveer 800.000 telefoontjes werden echter afgebroken door de belastingbetaler of door HMRC.
In de aanloop naar de deadline voor belastingteruggave van dit jaar bedroeg de gemiddelde wachttijd om met een medewerker van HMRC te spreken op de hulplijn van het belastingkantoor 40 minuten.
Volgens accountantskantoor Price Bailey werden er in 2023-24 7,2 miljoen automatische boetes of verzuimheffingen opgelegd, waarvan er 50.881 in beroep gingen. Daarvan werden 35.876 boetes in 2023-24 geannuleerd in beroep, tegenover 21.071 in 2022-23. Het percentage ingetrokken boetes steeg van 69% naar 74%, aldus de Daily Mirror.
De piek in geannuleerde boetes wordt door de accountant toegeschreven aan vertragingen bij de hulplijn. Price Bailey zegt dat het duizelingwekkende aantal boetes dat wordt geannuleerd laat zien hoe belangrijk de hulplijnen van HMRC zijn om belastingbetalers te helpen deadlines te halen en het juiste bedrag aan belasting te betalen.” (Daily Mirror)
Customer Experience


