Bovengemiddelde scores voor de Volksbank

Bovengemiddelde scores voor de Volksbank

by Ziptone
11 september 2018

De Volksbank scoort bovengemiddeld op duurzaamheid, financiële gezondheid, goed bestuur, de relatie met de buitenwereld en goed werkgeverschap. Daardoor voert het concern de ranglijst aan van de Corporate Impact Index en mag zich de meest maatschappelijke onderneming van Nederland noemen.

Dat stelt het platform Management Scope op basis van onderzoek naar de maatschappelijke invloed van ondernemingen. Tot het bankenconcern behoren de labels ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. Scoort een organisatie hoog op de Corporate Impact Index, dan investeert ze steeds meer in maatschappelijke waardecreatie naast winstoptimalisatie.

De onderzoekers constateerden dat de Volksbank op alle genoemde deelgebieden meer dan gemiddeld scoort, waardoor de organisatie de eerste plaats bekleedt. Tot de top vijf behoren verder: DSM, ABN AMRO, KPN en ASML.

Menselijke maat

Bankieren met de menselijke maat, dat is een belangrijk motto van de bank. De bank is wars van een bonusstelsel, is transparant over de winstdoelstelling en focust meer op particulieren dan zakelijke kredieten. Topbestuurders ontvangen geen buitensporige salarissen; de bank hanteert een maximale ratio van tien keer het mediane salaris van de organisatie als beloning voor de top.

Op het gebied van duurzaamheid hanteert de bank een algemene doelstelling van een klimaatneutrale balans in 2030. Op de site van ASN Bank staat een compleet overzicht met de milieu-effecten van de inkomsten en uitgaven op de balans.

“Onze interne besluitvorming hebben we helemaal gebaseerd op de verschillende belanghebbenden: klanten, maatschappij, medewerkers en aandeelhouder, met ieder eigen doelstellingen. Het grappige is dat die belangen vaak veel minder tegenstrijdig zijn dan je in eerste instantie dacht”, verklaart CEO Maurice Oostendorp.

Het is nog te vroeg om te zeggen wat de gevolgen zijn van de privatisering van de staatsbank. Verwacht wordt dat dit van invloed is op de activiteiten en invloed van de aandeelhouders.

Lees ook TUCHTRECHT BANKEN MAAKT BELOFTEN NIET WAAR

Customer Experience
Top