Bijna de helft van SNS- en Regiobank filialen verdwijnt

Bijna de helft van SNS- en Regiobank filialen verdwijnt

by Ziptone
9 december 2024

SNS en RegioBank hebben op dit moment nog zo’n 600 vestigingen, maar De Volksbank gaat dit terugbrengen tot ongeveer 320 tot 360 vestigingen. Dat is vandaag bekend gemaakt door het moederbedrijf van SNS en Regiobank, De Volksbank.

 

In de nieuwe opzet krijgen ook de klanten van ASN Bank toegang tot een lokale vestiging voor persoonlijk advies. De merknaam waaronder de vestigingen zullen gaan opereren wordt binnenkort bekend gemaakt. Roland Boekhout, CEO van de Volksbank, blijft overtuigd van de kracht van de combinatie van mobiel bankieren en een landelijk dekkend netwerk met lokale vestigingen.

“Met deze optimalisatie kan de Volksbank als enige Nederlandse bank een financieel verantwoord, landelijk dekkend netwerk blijven bieden. De toegevoegde waarde van een persoonlijk adviesgesprek op momenten die er voor de klant toe doen, is ongeëvenaard. Met onze vestigingen houden we persoonlijk advies laagdrempelig. Samen met onze franchisepartners voorzien wij in deze adviesbehoefte van onze 3 miljoen klanten, binnenkort onder de vlag van één sterk merk”, aldus Boekhout. Het is de bedoeling dat het nieuwe merk nog voor de kerst bekend wordt gemaakt.

Om op efficiënte wijze invulling te geven aan een landelijk dekkend netwerk van vestigingen kiest de Volksbank voor het franchisemodel. Dat betekent dat de 46 SNS-winkels die nu nog in eigen beheer zijn, zullen overgaan naar dat model, tenzij dat niet mogelijk is, dan worden winkels gesloten.

De afgelopen twintig jaar hebben de drie grootbanken ABN Amro, ING en Rabobank hun kantorennetwerk ingrijpend verminderd. Tussen 2004 en de daaropvolgende twintig jaar nam het totale aantal bankfilialen in Nederland af van 2872 naar 857 vestigingen.

Hoewel De Volksbank – ondanks de sluiting – nog steeds substantieel meer kantoren heeft dan de andere banken (Rabobank: circa 140, ING: circa zestig en ABN: Amro circa dertig) is het schrappen van bijna de helft van de kantoren een ingrijpende wijziging van de strategie. In oktober vorig jaar legde Ronald Pieters (foto), directeur retail en advies bij SNS, nog uit dat de winkels een essentiele rol speelden in het klantcontact. De bank zet de klantrelatie voorop en als onderdeel daarvan heeft SNS het aantal vestigingen in Nederland niet verminderd, maar juist uitgebreid.

De medewerkers die hierdoor geraakt worden zijn onderdeel van de totale verwachte reductie van 700 – 750 fte die de Volksbank op 19 november 2024 bekendmaakte. Voor de andere 148 SNS winkels wordt gekeken naar samenvoegen van franchisevestigingen. Dat samenvoegen is ook het plan voor de 416 vestigingen van Regiobank. Tot slot wil De Volksbank met drie eigentijdse laagdrempelige flagship stores voor financieel advies komen, zowel voor particuliere als zakelijke klanten. Deze flagship stores komen in eigen beheer.

Voor het herstructureren, het samenvoegen onder één merknaam en het oplossen van aanhoudende problemen trekt de Volksbank 340 tot 360 miljoen euro uit. Dat zal gevolgen hebben voor de winst van dit jaar – die voorlopig naar de overheidskas gaat. (Volksbank, Ziptone)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top