Belgische banken 24/7 telefonisch bereikbaar voor phishinggevallen

Belgische banken 24/7 telefonisch bereikbaar voor phishinggevallen

by Ziptone
24 januari 2023

Slachtoffers van phishing kunnen voortaan bij alle Belgische retailbanken 24 uur per dag telefonisch terecht om hun betaalapps te laten blokkeren. Dit werd maandag bekendgemaakt door branchevereniging Febelfin en de staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Alexia Bertrand.

 

Wie slachtoffer wordt van phishing (waarbij criminelen consumenten via misleidende berichten of websites bankgegevens proberen te ontfutselen) moet meteen alle bankpassen én apps laten blokkeren. Voor passen kon dat al een hele tijd, dag en nacht, via Card Stop (op het nummer 078-170 170). Omdat fraudeurs tegenwoordig ook via apps geld kunnen overschrijven naar hun rekeningen, moeten slachtoffers ook direct alle mobiele en online bankapplicaties laten blokkeren.

Door een nieuwe maatregel van staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Alexia Bertrand, kan ook dat nu 24 uur per dag telefonisch worden geregeld. Die permanente bereikbaarheid is extra belangrijk omdat phishers vaak toesloegen na de kantooruren. De staatssecretaris denkt ook na over extra maatregelen gericht op beperkingen van de betaallimieten. De Belgische banksector werkt daarnaast aan het standaardiseren van de IBAN-naamcheck. (Datanews)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top