Belgische bedrijven zullen vanaf 1 januari 2027 een systeem moeten opzetten waardoor medewerkers kunnen registreren hoeveel uren ze gewerkt hebben. Dat is deze week besloten tijdens de onderhandelingen over de Belgische begroting.
Het besluit is een onderdeel van het Belgische begrotingsakkoord en een gevolg van een Europese richtlijn rond arbeidstijd. Dat meldt de Vlaamse krant De Tijd. Het opleggen van regels rond arbeidstijden kan alleen als de gewerkte uren ook objectief worden geregistreerd.
In België is lang over maatregelen gediscussieerd. Uiteindelijk is besloten dat bedrijven zelf mogen kiezen welk systeem het best past bij hun werking. Werkgevers vinden de maatregel extra regeldruk en een stap terug in de tijd. Volgens ondernemersorganisatie UNIZO blijkt dat ruim de helft van de ondernemers tegen die beslissing is. Ook werknemers zijn geen voorstander van een soort prikklok. Unizo noemt het een onnodige, anti-flexibele ingreep die niet meer van deze tijd is.
(De Tijd, BusinessAM)
Human Resources

