Autoriteit Persoonsgegevens: achterstand van 3.000 dossiers

Autoriteit Persoonsgegevens: achterstand van 3.000 dossiers

by Ziptone
24 maart 2020

Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet nog 3.000 klachten van consumenten uit 2019 behandelen. Die achterstand vindt minister Sander Dekker van Rechtsbescherming weliswaar veel, maar er gaat voorlopig geen extra geld naar de toezichthouder. Hij wacht een onderzoek naar de werkdruk af, aldus berichtgeving van RTL Nieuws.

Eerder bleek dat de organisatie het zo druk heeft omdat de AP onderbemand is. In combinatie met een groeiend aantal klachten liep de wachttijd op tot een half jaar. Hierdoor kunnen duizenden klachten pas veel later in behandeling worden genomen. Voordat minister Dekker met extra geld komt om de achterstand weg te werken, wil hij een beter inzicht in de financiering van de AP en adequate informatie over het aantal klachten dat blijft binnenkomen. De toezichthouder geeft voorrang aan grove schendingen of zaken waarin grote of kwetsbare groepen slachtoffer zijn van privacyschending. Op dit moment liggen er nog 3.000 van dat soort klachten op de plank, schrijft de minister.

Geen categorie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top