AP schroeft telefonische bereikbaarheid terug en krijgt minder meldingen

AP schroeft telefonische bereikbaarheid terug en krijgt minder meldingen

by Ziptone
19 mei 2023

De AP (Autoriteit Persoonsgegevens) heeft afgelopen jaar besloten de telefonische bereikbaarheid te beperken, waardoor de AP vorig jaar minder privacyklachten ontving dan het jaar ervoor. De AP schakelde het aantal telefonisch bereikbare uren terug vanwege onderbezetting, aldus de uitvoeringsinstelling in haar jaarverslag over 2022. In het laatste kwartaal van afgelopen jaar was de AP nog maar vier dagen per week gedurende twee uur per dag bereikbaar voor telefonische vragen en meldingen. Daarnaast werd bij het webformulier vermeld dat de responstijd bij een melding of klacht kon oplopen tot zes maanden.

Dit heeft bijgedragen aan een afname van het aantal klachten en meldingen van 18.140 klachten in 2021 naar 13.113 klachten in 2022. Ook liep het aantal meldingen van datalekken terug van 24.866 in 2021 naar 21.151 in 2022. Op deze manier heeft de AP de achterstanden uit 2021 (circa 10.000 dossiers) met de helft weten weg te werken. De AP heeft verschillende wettelijke taken, maar zegt deze niet uit te kunnen voeren op basis van de huidige budgetten. (AP)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top