Amsterdamse aanbesteding omnichannel platform vliegt de bocht uit

Amsterdamse aanbesteding omnichannel platform vliegt de bocht uit

by Ziptone
23 december 2022

Gemeente Amsterdam heeft na een openbare Europese aanbesteding de investering van een nieuw cloudgebaseerd ICT-systeem voor informatievoorziening gegund aan Deloitte. Het voorstel van Deloitte is echter bijna tweemaal zo duur als dat van een andere bieder, Pegamento. Dat bedrijf is naar de rechter gestapt om bezwaar aan te tekenen tegen de uitkomst en de procedure. Dat schrijft Het Parool.

 

Het gaat om een integratieproject waarbij meerdere oude systemen worden geïntegreerd in omnichannel oplossingen voor het contactcenter, voor crm en een contentmanagementsysteem (cms). Bij de aanbesteding werd een indicatie gegeven van de maximale kosten voor implementatie en beheer gedurende zes jaar en de mogelijkheid om viermaal te verlengen met steeds een jaar. Die kosten zouden rond de 14 miljoen euro moeten zijn.

De uitkomst van de gunning is opmerkelijk, omdat gemeente Amsterdam heeft gekozen voor oplossing die veel duurder is dan wat de gemeente aangaf als budget: de bieding van Deloitte komt uit op 26 miljoen euro. Een van de inschrijvers op de tender, Pegamento, is onder andere om deze reden naar de rechter gestapt. In een eerdere fase van de aanbestedingsprocedure hadden ambtenaren het bedrijf al van de lijst gehaald omdat Pegamento niet zou voldoen aan het programma van eisen; een besluit dat later werd teruggedraaid. In het kort geding heeft de rechter besloten dat gemeente Amsterdam de vrijheid heeft om te kiezen voor de duurste oplossing – die van Deloitte – ook al vindt de rechter dat lastig te begrijpen.

Hoofdpijndossier met zesduizend applicaties

De Amsterdamse ICT is een hoofdpijndossier. Niet alleen maken ambtenaren bij gebrek aan goede IT-voorzieningen volop gebruik van shadow-IT, lange tijd heeft de IT van de stad op omvallen gestaan.

In 2008 constateerde McKinsey dat tientallen datacenters van de gemeente niet beschikten over de juiste beveiligingsvoorzieningen en dat het ontbrak aan een standaardinfrastructuur. Slechts driehonderd van de vijftienduizend werkplekken waren gestandaardiseerd, er waren 52 datacenters in gebruik en een groot aantal systemen voor kantoorautomatisering. In totaal draaiden er 5.931 verschillende applicaties.

In 2011 werd de ICT-organisatie onder toezicht geplaatst. In 2014 constateerde de Amsterdamse rekenkamer dat de kosten nog steeds niet inzichtelijk waren. Pas in 2015 werd een start gemaakt met een grootschalig applicatie-rationalisatieprogramma. Dat ging niet zonder horten of stoten; zo meldde het Parool een ‘stijgend aantal datalekken in 2018’ en werd de stad in 2019 geteisterd door grote ICT-storingen.

Inmiddels zijn er nu nog circa 1.100 applicaties over waarvan er nog ruwweg 300 in het oude datacenter van de Stopera staan – de rest is al gemigreerd naar een extern datacenter. Van die 300 verwacht ICT-directeur Maarten Bruinsma dat een groot deel kan worden uitgefaseerd; ongeveer 80 applicaties moeten echt vervangen worden en ongeveer een kwart daarvan bestaat uit kernapplicaties die missiekritisch zijn voor gemeentelijke diensten.

(Parool/Ziptone)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top