28 oktober 2016 – Afgelopen week leek het wel een wedstrijdje: verschillende banken en fintech startups maakten nieuwe plannen bekend op het gebied van customer service innovatie. Onder hen waren onder meer Bank of America en MasterCard. Amerikaanse financiële instellingen kiezen steeds vaker voor de inzet van chatbots, concludeert de New York Times in een artikel dat gisteren verscheen. De chatbots gaan vragen beantwoorden, transacties opstarten en financieel advies geven, daarbij gebruik makend van text messages, messaging apps zoals Facebook Messenger en AI-oplossingen zoals Amazons Echo. Bank of America introduceerde Erica, een virtuele assistent die meer kan dan alleen het uitspreken van je banksaldo. Volgens NYT oriënteren banken zich nu op toepassingen van kunstmatige intelligentie die intensief gebruik maken van aanwezige data en die begrijpelijke antwoorden kunnen geven op dagelijkse vragen. De Amerikaanse techsector komt regelmatig met nieuwe apps en applicaties. Een van de voorbeelden is Digit, een start-up uit Silicon Valley, dat een mobiele app voor zowel iOS als Android levert. Digit kan voor consumenten monitoren hoe het bestedingspatroon er uit ziet en op basis daarvan met grote regelmaat kleine bedragen naar een spaarrekening overboeken – zonder dat je daar dus veel van merkt. Het bedrijfje heeft 36 miljoen dollar opgehaald van investeerders, klanten hebben al 230 miljoen dollar gespaard sinds de start in 2015. Ook Erica, de assistent van Bank of America, kan helpen met sparen, maar helpt ook met het zo gelijkmatig verdelen van financiële lasten. Verschillende partijen, waaronder Michael Dell, stelden in een commentaar dat ze vinden dat financiële virtuele assistenten eigenlijk losgekoppeld zouden moeten zijn van de banken. Criticasters van chatbots vinden dat mensen zelf gevoel moeten houden bij financiële beslissingen en het denken daarover niet moeten overlaten aan geautomatiseerde systemen. (Bron: NYT)
28 oktober 2016



