Amazon start met frictieloos winkelen

Amazon start met frictieloos winkelen

by Erik Bouwer
8 december 2016

frictieloze transacties8 december 2016 – Amazon heeft plannen bekend gemaakt om een supermarkt zonder kassa te introduceren. Dit idee is gebaseerd op frictieloze transacties. In (online) retail is shopping cart abandonment een obstakel voor conversie. In online business lopen winkels tegen omslachtige betaalprocedures aan; omslachtige betaalprocedures met pasjes, codes en identifiers zorgen voor 45 procent afhakers bij het online aankoopproces. Er liggen dus enorme kansen als je de kloof tussen ‘aanbod’ en ‘betaling’ weet te verkleinen. In de fysieke retail zijn wachtrijen voor de kassa een hindernis. Uit onderzoek van maaltijdboxaanbieder HelloFresh onder 1.000 Nederlanders blijkt dat wachtrijen bij de kassa op nummer 2 van de frustraties van klanten staat.
Verschillende supermarkten, ook in Nederland, werken met zelfscanners in combinatie met een app (zoals Albert Heijn). Amazon gaat nu een stap verder en wil een supermarkt ontwikkelen waarbij de kassa niet meer aanwezig is.

Amazon noemt het concept Amazon Go; alles wat de klant nodig heeft is een Amazon account in combinatie met een app. De app dient om in te checken bij de winkel; daarna kan na het boodschappen doen de winkel worden verlaten zonder af te rekenen bij een fysieke kassa. De betaling wordt op de achtergrond geregeld. Het afrekenen gebeurt aan de hand van sensoren, waarbij gekozen producten aan een digitaal winkelmandje worden toegevoegd. Amazon is momenteel bezig met het testen van het concept; de eerste winkel zal volgend jaar worden geopend in Seattle.

Voor steeds meer diensten – zoals de OV-chipcard met automatische saldo-aanvulling – vinden consumenten het geen probleem om naar te gebruik betalen, zonder dat ze hierbij bewust bezig zijn met iedere afzonderlijke transactie. Het is dus maar een kleine stap naar diensten waarbij we transacties overlaten aan objecten in combinatie met apps. Zo kan de connected Nespresso-machine op basis van data via de winkel een push-bericht genereren met daarin een nieuwe, voorgestelde bestelling. Het enige wat we hoeven te doen is daar een akkoord op te geven via onze smartphone. De betaling en de logistieke afhandeling van de bestelling gebeurt daarna op de achtergrond.

Geen categorie
Top