Amazon komt met een nieuwe versie van digitale assistent Alexa. In de nieuwe versie komt ook generatieve kunstmatige intelligentie beschikbaar. Dat schrijft Reuters.
De introductie zou later deze maand volgen en een significante upgrade van Alexa betekenen sinds de eerste introductie meer dan tien jaar geleden. De GenAI-aangedreven Alexa biedt enorme kansen voor Amazon, dat meer dan een half miljard Alexa-enabled apparaten op de markt heeft, en een enorm risico. Amazon hoopt met deze stap een significant deel van de gebruikers te verleiden tot betaalde diensten via Alexa.
AI-agent die transacties kan uitvoeren
De nieuwe versie zal in staat zijn om op meerdere vragen achter elkaar te reageren en, zo hebben leidinggevenden van het bedrijf gezegd tegen Reuters, zelfs optreden als een ‘agent’ namens gebruikers door acties voor hen te ondernemen zonder hun directe betrokkenheid. Nu Alexa beschikbaar is in auto’s, televisies, thermostaten en mobiele telefoons, zou het een essentieel dagelijks hulpmiddel kunnen worden voor bijvoorbeeld online shopping.
De nieuwe Alexa is ontworpen om de voorkeuren van gebruikers te onthouden om zo muziek- of restaurantaanbevelingen te doen. Ook kunnen gebruikers meerdere aanwijzingen in een enkele sessie geven, zodat men bijvoorbeeld later een hamburgerbestelling kan aanpassen voordat deze wordt verzonden om te worden bezorgd. Risico’s zijn er ook: zo is Alexa net zo goed als andere bekende GenAI-chatbots in staat tot hallucinatie, aldus Reuters.
Kookwekker en weerbericht
De huidige versie kan over het algemeen slechts één verzoek per keer behandelen. Het gebruik van Alexa is de afgelopen jaren blijven steken bij kookwekkers, het opvragen van het weerbericht of het bedienen van een smart home.
In eerste instantie is Amazon van plan om de nieuwe Alexa-service uit te rollen voor een beperkt aantal gebruikers en zal er geen kosten voor in rekening brengen. Bronnen geven bij Reuters aan dat Amazon een maandelijks bedrag van 5 tot 10 dollar heeft overwogen. (Reuters)
Lees ook: AI-agents die handelen namens klanten: wat betekent dit voor klantcontact?
Wat betekent het als customer service te maken krijgt met AI-agents die handelen namens klanten van vlees en bloed?