Het Zweedse bedrijf Klarna, gespecialiseerd in dienstverlening rondom buy now, pay later, is voornemens het personeelsbestand de komende jaren met bijna de helft te reduceren. CEO Sebastian Siemiatkowski heeft dat tegenover de Financial Times bevestigd.
Het bedrijf maakt zich op voor een beursgang en snijdt drastisch in de kosten. In de afgelopen 12 maanden is het personeelsbestand al teruggebracht van 5000 naar 3.800 werknemers. Het streven is om de komende jaren circa 2.000 werknemers in dienst te hebben, waarbij AI gebruikt wordt voor taken als klantenservice en marketing.
“We kunnen niet alleen meer doen met minder, maar we kunnen ook veel meer doen met minder. Intern spreken we richting 2.000. We willen daar geen specifieke deadline aan verbinden,” aldus Siemiatkowski tegen de FT.
Eerder stelde Siemiatkowski al dat het bedrijf erin geslaagd was om met de inzet van AI 700 klantenservicemedewerkers overbodig te maken.
De krimp wordt momenteel vooral gerealiseerd door enerzijds een vacaturestop (die geldt niet voor engineers) en anderzijds door natuurlijk verloop. Siemiatkowski wilde niet ingaan op een mogelijke beursgang. Het bedrijf is bovendien de afgelopen jaren in waardering gezakt, van 46 miljard dollar in 2021 naar 6,7 miljard dollar in 2022. Wel is de gemiddelde jaarlijkse jaaromzet per werknemer verhoogd van ongeveer 400.000 dollar 12 maanden geleden naar 700.000 dollar nu, vooral door de inzet van AI en het inkrimpen van het personeelsbestand. Analisten denken bij een beursgang aan een waardering van 15 tot 20 miljard dollar. (Financial Times)