“AI is bedreiging voor startersbanen zoals contactcenteragent”

“AI is bedreiging voor startersbanen zoals contactcenteragent”

by Ziptone
3 juli 2025

startersbanenHet aantal startersbanen neemt geleidelijk af. Dat blijkt uit een analyse van databedrijf Intelligence Group (IG) voor het FD. IG ziet de inzet van AI als een van de mogelijke oorzaken. Ook de contactcenterbaan als start voor een loopbaan staat onder druk.

 

De cijfers van IG sluiten aan bij een rapport dat het UWV later vandaag uitbrengt, aldus het FD. Het UWV waarschuwt dat de opkomst van kunstmatige intelligentie een bedreiging vormt voor de baankansen van starters. Volgens het UWV geldt dit bijvoorbeeld voor beroepen binnen de ICT en de klantenservice; die zijn kwetsbaar voor vervanging door AI.

Ook Laurens van der Heijden, directeur van uitzendbedrijf Young Capital, ziet het aantal vacatures voor callcenterwerk en ICT’ers dalen. Daarnaast zien ook juristen dat AI een bedreiging vormt voor paralegals – juridisch medewerkers die veel uitzoekwerk verrichten, ook typische startersbanen. Of zoals het UVW zegt: “Als niemand meer junioren aanneemt dan zijn er straks ook geen medioren en senioren meer.”

Er zijn ook tegengeluiden te horen, bijvoorbeeld dat Al vraagt om meer professionals met kennis van grote taalmodellen of AI in het algemeen.

Volgens het UWV is er nog geen reden om aan te nemen dat AI voor massale werkloosheid gaat zorgen, aldus het artikel in het FD. In dat artikel wordt overigens geen melding gemaakt van de bedreiging die offshoring vormt voor het aanbod aan startersbanen in klantcontact in Nederland.

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top