AFM: moederbedrijf Promovendum “sjoemelt met klanttevredenheidscijfers”

AFM: moederbedrijf Promovendum “sjoemelt met klanttevredenheidscijfers”

by Ziptone
1 mei 2023

Verzekeraar Promovendum, die zich richt op de doelgroep hoogopgeleiden, is door de AFM beboet voor een reeks van misstanden. Zo heeft het bedrijf zich schuldig gemaakt aan het vaak communiceren over prijsaanpassingen. Interessanter is dat het moederbedrijf CAK op de website sjoemelde met klantbeoordelingen door negatieve recensies van klanten slecht zichtbaar te maken en door niet transparant te zijn over de manier waarop het klanttevredenheidscijfer werd berekend. Zo werden onder meer beoordelingen van opzeggende klanten niet weergegeven. Ook heeft de AFM kritiek op het ontbreken van de mogelijkheid voor klanten om een papieren versie van hun polis en verzekeringsvoorwaarden te ontvangen. Dat schrijft het FD.

In totaal moet het moederbedrijf van Promovendum 2,5 miljoen euro boete betalen. Bij elkaar opgeteld heeft de verzekeraar meer dan drie jaar structureel en “deels opzettelijk” de wet overtreden.

In een reactie in het rapport van de AFM zegt CAK het niet eens te zijn met het boetebesluit en plaatst het bedrijf „serieuze vraagtekens bij de zorgvuldigheid” van het onderzoek. Het bedrijf is in beroep gegaan tegen het boetebesluit.

CAK is niet aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars en is daardoor niet gehouden aan de regels die de meeste verzekeraars in Nederland met elkaar hebben afgesproken, onder meer over het niet uitsluiten van potentiële klanten uit groepen met hogere risico’s. (FD)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top