De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen weken tientallen meldingen en klachten ontvangen over energieleverancier Allround Hollands Energie B.V. alias Hollandse Energie Maatschappij, ofwel HEM. Het bedrijf zou klanten tijdens telefoongesprekken agressief benaderen.
Uit de meldingen die de ACM ontvangt, blijkt dat HEM klanten tijdens telefoongesprekken agressief benadert en hen onder druk zet om rekeningen te betalen. Dit terwijl deze klanten ook nog geld tegoed hebben van HEM.
De ACM adviseert klanten van HEM die recht hebben op compensatie dan ook om zich niet onder druk te laten zetten. “Betaal alleen als je een jaar- of eindafrekening hebt ontvangen waarop het geld dat je terug moet krijgen is verwerkt,” aldus de advies.
De energiemaatschappij had in 2023 onder meer te hoge prijzen gerekend. Na ingrijpen van de ACM moesten die prijzen met terugwerkende kracht omlaag en kregen klanten de kans om gratis over te stappen op een andere leverancier. Hierdoor moeten veel (oud-)klanten van HEM nog geld terug krijgen.
HEM stond al onder verscherpt toezicht van de ACM, en kreeg tevens een fikse boete voor agressieve handelspraktijken. De energiemaatschappij stelt in een reactie dat zij altijd goed rekening houdt met de klanten die recht hebben op compensaties. “Om er dubbel zeker van te zijn dat de juiste bedragen worden geïncasseerd, heeft de HEM haar incassoproces al enkele weken gepauzeerd.”
HEM maakte in april dit jaar bekend “schoon schip” te zullen maken. Zo heeft HEM toegezegd geen gebruik meer te maken van telefonische acquisitie, “hoewel dat in de energiemarkt een veelgebruikt middel is”. Ook meldt het bedrijf dat “sommige klanten geld terug krijgen. Het gaat dan om een deel van de (oud-)klanten die te veel hebben betaald voor gas en elektriciteit of bij hun overstap naar een andere leverancier een opzegvergoeding hebben betaald.” Alle compensaties worden door HEM uiterlijk op 1 januari 2025 voldaan, aldus het bedrijf op de eigen website.
De ACM heeft een dringend advies: “Betaal alléén terug als de compensatie waar je recht op hebt op de goede manier is verrekend op de eindafrekening of op de jaarafrekening.”
Hollandse Energie Maatschappij is uit dezelfde stal als het omstreden bedrijf Global Marketing Bridge (GMB) en is goed voor een aanhoudende reeks klachten richting zowel ACM als Consumentenbond.
Eerdere media-aandacht over de agressieve en misleidende telefonische verkoop van energiecontracten door GMB zorgde ervoor dat de meeste energiebedrijven hun relatie met GMB verbraken. Volgens woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond is de man achter GMB gewoon “tuig”; de bond was verbijsterd dat de ACM deze persoon een leveringsvergunning heeft gegeven. (Ziptone, NOS)