ACM roept op: meld ongewenste telefoontjes

ACM roept op: meld ongewenste telefoontjes

by Ziptone
29 juni 2021

Op 1 juli 2021 gaat de gewijzigde telecomwet in werking, waarin nieuwe wettelijke regels zijn opgenomen voor telemarketing. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. De bedoeling is dat de consument zo meer controle krijgt over wie mag bellen.

ongewenste telefoontjesOnderdeel van de nieuwe regels is ook dat de bewijslast voor het toezicht is omgekeerd. Dit betekent dat het bedrijf dat belt aan de ACM moet kunnen aantonen dat hij mocht bellen en dat hij het recht van verzet heeft aangeboden.

Op 10 juni riep Diana Janssen, directeur van de branchevereniging voor datagedreven marketing DDMA de toezichthouder op om werk te maken van handhaving.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd dat ondernemers die zich niet aan de nieuwe regels houden, een boete of een last onder dwangsom kunnen verwachten. De ACM roept consumenten bovendien op zich te melden als bedrijven hen na 1 juli zonder toestemming bellen. Dat melden kan bij het ACM-loket ConsuWijzer.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top