ABN Amro-app kan het meeste

ABN Amro-app kan het meeste

by Ziptone
23 juli 2018

Mobiel bankieren apps zijn de kinderjaren ontgroeid. Met het jaar nemen ook de mogelijkheden van deze apps toe. De app van ABN AMRO is het meest uitgebreid, gevolgd door Rabobank en snelle groeier Knab. Dat blijkt uit onderzoek door Banken.nl naar de mobiel bankieren apps van negen veelgebruikte consumentenbanken in Nederland.

Wat kan een app wel en wat kan een app niet? Kunnen klanten betalen via de app, communiceren met klantenservice? Welke bankzaken zijn wel en welke niet zelfstandig uit te voeren? Uit een analyse van in totaal 90 functies blijkt dat de mogelijkheden van de apps alle onderzochte banken zijn uitgebreid: van gemiddeld 38 functionaliteiten in 2014 naar gemiddeld 56 nu.

71 functionaliteiten

Vooral op de gebieden betalen, overzicht en communiceren en informeren hebben banken grote stappen gezet ten gunste van de consument. Voor een overboeking is geen externe bevestiging, bijvoorbeeld via een kaartlezer of een tan-code, meer nodig. Ook de iDEAL QR-app vereenvoudigt betaalverkeer, net als mobiel betalen via een nfc-chip.

De app van ABN AMRO voert de ranglijst aan met maar liefst 71 functionaliteiten. Rabobank telt er 68 – en biedt als enige app ook verzekeringen aan – en Knab, dat goed presteert op het gebied van sparen en communiceren, in totaal 61. Een gedeelde vierde plaats is er voor SNS en RegioBank, beide onderdeel van de Volksbank. De meest gebruikte app is die van ING, met 3,4 miljoen gebruikers op peildatum 1 januari 2018.

Innovatie

Innovaties doen zich voor op het gebied van:

  • Kunstmatige intelligentie, om toekomstige af- en bijschrijvingen in te schatten waardoor een consument kan bepalen of een uitgave te verantwoorden is.
  • Automatisch sparen, om een saldo-overschot naar de spaarrekening over te hevelen.
  • Biometrische functionaliteiten, waaronder een vingerafdruk, gezichtsherkenning en stemidentificatie om in te kunnen loggen, of een betaling te bevestigen.

Lees ook “IOT-APPARAAT IS LEUK, MAAR VAAK ONVEILIG”

Customer Experience, Technologie
Top