911-diensten luiden de noodklok

911-diensten luiden de noodklok

by Ziptone
6 april 2023

911In de VS vindt volgende week de National Public Safety Telecommunicator Week plaats, onderdeel van de Nationale 911 Maand die sinds 2008 door het Amerikaanse Congres is ingesteld.

Die maand is bedoeld om het publiek voor te lichten over het gebruik van 911-diensten. Dit jaar is de National Public Safety Telecommunicator Week de aanleiding voor de Amerikaanse beroepsverenigingen voor nooddiensten om zelf de noodklok te luiden.

De International Academies of Emergency Dispatch (IAED) en de National Association of State 911 Administrators (NASNA) hebben samen een enquête gehouden onder 774 911-centrales om een beter inzicht te krijgen in de uitdagingen waarmee de hulplijnen momenteel worden geconfronteerd.

Het beeld is niet rooskleurig. 36% van de 911-centrales gaf aan in 2022 minder posities voor de zogenaamde ‘dispatchers’ te hebben ingevuld dan in 2019. Bij de ondervraagde centrales hebben 192 diensten tot 20% openstaande vacatures, bij 339 diensten gaat het om een onderbezetting van 21%-40% en bij 117 loopt die op tot 60%. 44 diensten gaven aan 61%-100% van de capaciteit niet te kunnen bieden.

Het aantal noodoproepen blijft elk jaar stijgen in de VS. Het personeelstekort is een van de grootste problemen van de diensten: het speelt een rol bij bijna de helft van alle alarmcentrales in het hele land. Het verloop is relatief hoog onder dispatchers die een jaar in dienst zijn, onder meer door de arbeidsvoorwaarden (ze verdienen 37-47 duizend dollar per jaar) en de enorme werkdruk die een sterk verhoogde kans op burnout geeft. Er zijn ruim 35.000 medewerkers werkzaam in de VS als 911-dispatcher. De gemiddelde leeftijd is 39, het grootste deel (4/5) bestaat uit vrouwen. (IAED/Ziptone)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top