80 procent van de bedrijven verwacht binnen 3 jaar chatbots in te zetten

80 procent van de bedrijven verwacht binnen 3 jaar chatbots in te zetten

by Erik Bouwer
7 december 2016

chatbots7 december 2016 – Uit onderzoek van Oracle blijkt dat bedrijven zich opmaken voor een nieuwe golf aan automatisering. De inzet van virtual reality, kunstmatige intelligentie en chatbots staan daarbij bovenaan de verlanglijstjes. Oracle ondervroeg 800 senior marketeers en sales executives. Daaruit komt naar voren dat 78 procent van de merken verwacht in 2020 te zullen werken met virtual reality (VR) als onderdeel van customer experience. Iets meer dan een derde van de merken is al bezig met het maken van plannen of heeft VR al op bescheiden schaal uitgerold. 80 procent van de ondervraagde bedrijven verwacht in 2020 chatbots in te zetten voor klantinteractie. Ook hier geldt dat meer dan een derde van de bedrijven al chatbot technologie heeft ingezet binnen customer service.

In Nederland is de inzet van kunstmatige intelligentie en chatbots nog zeer bescheiden, aldus onderzoek van Upstream. Ongeveer 3 procent van de ondervraagde organisaties maakt op dit moment al gebruikt van bots of van systemen voor automatische beantwoording bij webcare. Twaalf procent is het aan het overwegen.

De internationale opkomst van chatbottechnologie sluit aan op eerder bekendgemaakte plannen van grote technologiebedrijven zoals Facebook en Twitter om hun platformen geschikt te maken voor ontwikkelaars. Volgens Oracle is het integreren van data een van de grootste uitdagingen bij het uitrollen van chatbots. Oracle onderzocht eerder dat 60 procent van de bedrijven chatbot-data niet opneemt in de CRM-omgeving. Meer dan 40 procent van de bedrijven slaagt er niet in de informatie uit chatsessies goed te benutten voor analyse-doeleinden.

Geen categorie
Top

Klantcontact.nl gaat verder als Ziptone!

Lees meer