In de komende jaren schakelen telecomaanbieders hun 2G- en 3G-netwerk af. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een verkenning gedaan naar de planning en mogelijke gevolgen van de afschakeling van 2G en 3G in Nederland.
Telecomaanbieders geven aan dat het onderhouden van meerdere netwerktechnologieën inefficiënt is. Door de afschakeling van de verouderde netwerken kunnen telecomaanbieders de vrijgekomen frequenties hergebruiken voor 4G en 5G. Dat is belangrijk in verband met de toenemende vraag naar mobiele data en het stimuleert innovatie, aldus de telecomaanbieders.
De afschakeling van 2G- en 3G-netwerken in Nederland brengt met name veranderingen met zich mee voor gebruikers en zakelijke partijen. De ACM vindt dat goede en tijdige voorlichting richting gebruikers van groot belang is om de overgang soepel te laten verlopen.
Afschalen 2G en 3G: impact op klantcontact
Naar verwachting blijven verreweg de meeste nieuwere mobiele telefoons gewoon werken na de afschakeling van 2G en 3G. Apparaten die uitsluitend 2G of 3G ondersteunen, zoals eenvoudige mobiele telefoons, bepaalde zorgalarmeringssystemen, en oudere communicatieapparatuur, verliezen echter hun connectiviteit. Dit kan leiden tot slechtere bereikbaarheid, vooral voor kwetsbare doelgroepen.
Sommige (meestal oudere) telefoons zullen helemaal niet meer werken en bij een deel van de nieuwere telefoons kunnen er problemen optreden, zoals het niet kunnen bellen en/of sms’en.
Dat kan onder meer leiden tot authenticatieproblemen, bijvoorbeeld bij systemen die sms gebruiken voor tweestapsverificatie gebruiken (zoals bij DigiD).
Noodnummers
Consumenten die verouderde toestellen bezitten kunnen daarmee ook noodnummers niet meer bereiken. Ook kan de locatie bij 112-oproepen niet worden meegegeven.
Ouderen en andere kwetsbare groepen lopen het risico achter te blijven zonder toegang tot alternatieve technologieën. Klanten met oudere telefoons die gebruik maken van roaming vanuit het buitenland, kunnen straks geen verbinding maken met Nederlandse netwerken. Contactcenters moeten voorbereid zijn op vragen en klachten van internationale klanten over verminderde dienstverlening.
Fasering
Het uitfaseren van de netwerken verschilt per netwerk en per provider. VodafoneZiggo en KPN zijn al gestopt met het aanbieden van het 3G netwerk, Odido doet dit op zijn vroegst in augustus 2026, aldus de ACM.
Ook de ondersteuning van het 2G netwerk loopt ten einde. Odido is daar al mee gestopt en KPN zet het netwerk in december 2027 uit. Vodafone Ziggo heeft aangegeven dit niet voor eind 2026 te doen.
Ook in andere landen is de afschakeling van de oude netwerken in gang gezet, maar nog nergens afgerond. Het uitfaseren van oudere netwerken is wettelijk toegestaan, maar wel aan voorwaarden gebonden, zoals een informatieplicht, zodat bestaande en nieuwe klanten tijdig weten wat ze van de nieuwe situatie kunnen verwachten. Het advies is bij de aanschaf van nieuwe apparatuur ook goed op te letten of deze geschikt is voor de nieuwere netwerken, zo stelt ACM. (ACM)