Marten van Heusden interviewt Bart Ghesquiere

by Ziptone

Marten van Heusden interviewt Bart Ghesquiere

by Ziptone

by Ziptone

In deze blog wil ik je graag kennis laten maken met iemand uit Vlaanderen die vooral ver vooruit kijkt en zinnige zaken over de toekomst te melden heeft. In dit korte interview Bart Ghesquiere, innovatiemanager bij het grootste contact center van België. Houd hem in de gaten.

Hallo Bart, , ik begrijp uiteraard dat je niet over het labo van IPG kan praten maar ben heel benieuwd naar de innovaties die jij als interessant zou bestempelen. Welke zaken vind jij dus interessant en waarom?

Bart: Marten, ah, je brengt me echt in de problemen met je vraag, je weet dat we ambitieus zijn, als ik iets interessant vind, dan zijn we er gewoon mee bezig. Weet je, laat me wat vertellen over het iMinds-congres van begin december, de hoogmis van de Vlaamse ICT-research.

Marten: OK, welke inzichten moeten meenemen?

Bart: Het belangrijkste inzicht kwam van Eric Van Zele, CEO en turnaround manager van Barco: de echte concurrentie komt niet van je traditionele, gevestigde concurrenten, want zij worstelen meestal met dezelfde problemen die je zelf ook hebt. Neen, de echte uitdaging zit in kleine nieuwe spelers, lean and mean, met compromisloze processen en systemen die geen rekening moeten houden met een geschiedenis van jaren ver, maar die precies afgestemd zijn op de uitdagingen van vandaag.

Marten: Daar kan ik me meteen al heel wat bij inbeelden. Wat nog?

Bart: Bart Decrem, nu Senior VP bij Walt Disney en daarvoor o.a. oprichter van Tapulous en lid van het Firefox 1.0 team, beveelt elke ICT entrepreneur aan om 3 S’en te bewaken: Maak dat je een Superior Product hebt, ga mee in je wens om iets ronduit fantastisch te maken met een ongelofelijke kwaliteit zonder compromissen. Begin niet meteen te rekenen want dan maak je een grijze muis waarop niemand zit te wachten. Ten tweede: Simplicity. Iets maken dat uitgepuurd eenvoudig is, is een van de moeilijkste uitdagingen. Wie er meer wil over weten, lees het nieuwe boek over Jony Ive, de man achter de bedrieglijke eenvoud van de Apple-producten (“Jony Ive, Het genie achter de producten van Apple”, door Leander Kahney). Ten derde, Social. Een echt succesvol product of dienst moet een social of viral aspect hebben.

Marten: Cool: Superiority, Simplicity, Social. Nog een laatste?

Bart: Het verhaal van Raimo van der Klein, de man achter Layar is ook echt inspirerend: Marketing en PR zijn bijna belangrijker dan de technologie zelf, je moet een verhaal creëren rond de energie en de passie van je team, en daarmee opvallen in de overcrowded market.

Hiermee sluit ik mijn jaar af en kijk ik uit naar een nieuwe toekomst, maar daarover binnenkort meer,

Marten van Heusden

Customer Experience
Top