Melike Karatas is per 14 februari 2025 managing director geworden van Lirin, de jongste telg uit de Werkend2040-familie waar ook Vlirdens, Coniche en FProfs deel van uitmaken. In Lirin zijn alle activiteiten van zowel Vlirdens als Coniche op het gebied van learning & development gebundeld. Daarmee is het de opvolger van Coniche Business School en Vlirdens Campus.
Het ontstaan van Lirin werd afgelopen week op LinkedIn aangekondigd. De wortels van de opleidingsactiviteiten van Lirin liggen in Philipse Business School en School for Customer Management. Dat eerste bedrijf is opgericht in 1984 als specialist in trainingen en opleidingen op het gebied van klantrelaties en klantmanagement. De opleider stond aan de basis van erkende opleidingen op mbo- en hbo-niveau. School for Customer Management werd opgericht in 2006 en richtte zich op (senior) management en ondersteunende functies. Onderdeel van het aanbod waren onder meer Post HBO-opleidingen en een erkende Executive MBA.
In 2015 gingen Philipse Business School en School for Customer Management op in Coniche (opgericht in 1992). Na de overname van Coniche door Vlirdens (voorheen Planmen, opgericht in 2009) gingen alle opleidingsactiviteiten over naar Vlirdens Campus.
Melike Karatas aan het roer
Melike Karatas was vanaf mei vorig jaar al business unit manager van Vlirdens Campus, waar alle learning & development activiteiten van Coniche en Vlirdens waren ondergebracht, zowel op het gebied van klantcontact en op het gebied van WFM.
“De afgelopen jaren was ik binnen Coniche – naast marketingwerkzaamheden – al werkzaam voor de opleidingsactiviteiten. Bij dat laatste, als ik alles afpelde, lag toch echt mijn hart,” aldus Karatas. Ook binnen de combinatie Vlirdens + Coniche werd gezocht naar het beste model om alle specialismen goed tot hun recht te laten komen. In plaats van alles in groen of alles oranje over te spuiten – de kleuren van Vlirdens en Coniche – is gekozen voor een eigen branding en positionering van Lirin binnen het platform- of paraplu idee van Werkend2040.
WFM en klantcontact
Op dit moment bestaat Lirin uit een team van 12 vakspecialisten, die de andere onderdelen van Werkend2040 ondersteunen zodra het gaat om didactiek, e-learning, training van kennis of vaardigheden of het ontwikkelen van maatwerktrajecten of leerlijnen. Daarnaast beschikt Lirin ook nog over consultant-trainers uit de andere onderdelen van Werkend2040, die ook trainingen of workshops kunnen verzorgen voor specifieke doeleinden.
De twee belangrijke pijlers voor Lirin blijven WFM en klantcontact, zowel in de zorg als in het bedrijfsleven. Op die twee gebieden wil Lirin meteen doorgroeien, om te beginnen met een WFM-trainer en in de loop van 2025 twee vaardighedentrainers – dat laatste strekt zich uit van persoonlijke effectiviteit tot gespreksvaardigheden.
Soft launch
De lancering van Lirin was een ‘soft launch’, legt Karatas uit: er is ruchtbaarheid aan gegeven via LinkedIn en alle klanten zijn geïnformeerd. “We maken er geen enorme happening van,” zegt Karatas. “De meeste klanten komen toch via Vlirdens en Coniche binnen. We steken de aankomende tijd ook veel energie in de veranderingen binnen Werkend2040. En daarnaast zullen we de komende tijd duidelijk gaan maken waar we goed in zijn.” (Ziptone/Erik Bouwer)