De oerknal van klantcontact? Reclame. Online reclame, buitenreclame, brievenbusreclame, reclame op tv en radio, vervoersreclame, waaronder dus ook reclame op je eigen bestel- of vrachtwagen.
Tekst: Frans Reichardt
Het is een afwijking van me. Op de ringweg rond Amsterdam rijd ik achter een gele bestelwagen met in rode en zwarte letters ‘Van Kessel Speciale technieken en producten’. Die tekst wekt mijn nieuwsgierigheid: welke technieken en producten zijn dat en wat is daar zo speciaal aan? Kun je bij Van Kessel soms terecht voor ontharingsbehandelingen en -crèmes die zó speciaal zijn dat ze behalve je eigen lichaamsdelen ook meteen die van je partner, je kinderen en je naaste buren ontharen? De wagen blijft mij het antwoord schuldig. Net als een blauw busje met in grote witte letters ‘HAKKERS maakt het mogelijk’. Fantastisch, maar wat Hakkers precies mogelijk maakt blijft in nevelen gehuld.
Nee, dan het Belgische Quratec. Op de Antwerpse Ring passeer ik hun bestelwagen. De naam Quratec zegt mij niets en de toevoeging ‘keuring & onderhoud’ maakt mij weinig wijzer. Keuring en onderhoud van wát? Prompt geeft de kentekenplaat mij het antwoord: ‘GASKETELS’ staat er rood op wit. Die gepersonaliseerde Belgische kentekenplaten zijn zo gek nog niet.
Het eerste contact met een nieuwe klant heeft vaak zijn oorsprong in reclame. Online reclame, buitenreclame, brievenbusreclame, reclame op tv en radio, vervoersreclame, waaronder dus ook reclame op je eigen bestel- of vrachtwagen. Het is spotgoedkoop, want je hoeft het er maar één keer op te laten zetten en je hebt er jarenlang plezier van. Rijdende reclame is een efficiënte en effectieve manier om potentiële klanten te bereiken. En dat werkt, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Zoals mijn vader die reclame altijd maar onzin vond en ervan overtuigd was dat hij er ongevoelig voor was: ”Ik koop toch enkel bekende merken.”
Je hebt nietszeggende reclame, zoals die van Van Kessel en HAKKERS. In dat rijtje past ook Van Triest Veevoeders dat de ruimte op zijn enorme vrachtwagen gebruikt om ons te laten weten dat het een familiebedrijf is. In het Engels, dan lijkt het nog wat. ‘Van Triest VEEVOEDERS – a family company’ roept de truck mij toe. A family company. Toe maar. Als dat het belangrijkste is dat Van Triest ons te melden heeft is dat, pun intended, best triest.
HOMAN – allicht!
Op de A12 wordt mijn blik gevangen door ‘HOMAN’, gevolgd door ‘allicht!’. Deze toevoeging staat erbij in een cursieve Comic Sans, een lettertype dat sowieso verboden moet worden, omdat zelfs je toetsenbord zich ervoor schaamt. Geen idee wat ze bij Homan doen, maar de reclame op de bestelwagen brengt mij wel op ideeën voor slogans van andere bedrijven: ‘Ekoplaza – Natuurlijk!’, ‘Zuidema Assurantiën – Zeer zeker!’, ‘De Graaf Grondboringen – Uiteraard!’ en ‘Jansen & Jansen – Nou en of!’.
‘Substraat met passie’ lees ik op een busje. Als je sowieso al weet wat substraat is, wat is dat dan ‘met passie’? Of deze: ‘Constant quality. Constantly.’ Leuk bedacht, maar waar gaat dit over? Soms kun je iets grappigs beter weggooien. Kill your darlings. ‘De buitenkookspecialist van het Noorden’ brengt mij in verwarring. We zitten hier toch in het westen? Hoezo dan ‘het Noorden’? Is dat Groningen? Of Scandinavië? Waar begint ‘het Noorden’ en waar houdt het op?
Alleszeggende reclame
Als nietszeggende reclame bestaat, bestaat er dan ook zoiets als alleszeggende reclame?
Nou en of.
In Tilburg lees ik op een bestelbusje: ‘HAPJESSCHAAL.nl – Gratis bezorgd’. Simpel en superduidelijk. Net als het bestelbusje van TRAPPENTOKO met de URL trappentoko.nl dat mij passeert op de E19 tussen Antwerpen en Brussel. Ik heb al een trap, maar als ik er een nodig had, ging ik er even kijken.
Ook ‘MBD allround klimaatbeheersing – Niet lullen, maar coolen!’ laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Maar wat ‘Dalessi – ferry-very-good’ nou precies doet? Iets met vervoer over water? Of heet de vrachtwagenchauffeur Ferry? Wat het ook is, het ontbreekt Dalessi niet aan zelfvertrouwen.
Een aparte categorie is de speelse reclame. Op de A4 lees ik op een bestelwagen ‘Bouwen met Huurman, daar komt iets moois van’. Als je dan toch wilt rijmen, kan dat een stuk beter: ‘Bouwen met Huurman, dan woon je mooier dan je buurman’. ‘Banken champignons’ mist een kans voor open doel. ‘Excellence in mushrooms’ staat op de vrachtwagen. Dat had natuurlijk moeten zijn: ‘Champions in champignons’. Zo slecht dat het goed wordt.
Waar ik ook heel blij van word, zijn woordspelingen in bedrijfsnamen of reclameslogans. Op de ring A10 zie ik een groen bestelbusje van ‘Wattopjedak’. Bij het zien van zo’n naam kan mijn dag niet meer stuk. De toevoeging ‘service voor zonne-energiesystemen’ is niet per se nodig, maar onderstreept wel wat ze doen. Of moet ik schrijven ‘watt ze doen’?
Een van mijn favorieten is de reclame die ik in het Zeeuwse Westkapelle zie op de bestelbus van Minderhoud Betonboringen:’Ik frees ervoor’. Ik zie voor me hoe een van de broers Minderhoud zegt: “Die is echt slecht zeg, die gaan we niet doen!”, waarna de andere broers elkaar aankijken en even knipogen: ze doen het toch.
Net als de grappenmakers bjj AAVerhuizers, die mij toelachen: ‘Wij komen als u gaat’.
Keilekker!
Mijn favoriete autoreclame is die van Keilekker. In karakteristieke boerenbont-stijl staat op de bestelbus ‘Keilekker! Brabantsche Worstenbroodjes | Bestel snel op www.keilekker.nl | Houdoe & bedankt’. Dat www is overbodig, maar verder is de reclameboodschap van Keilekker keigoed: duidelijk, grappig, verleidelijk en met een call-to-action. Doar hej ik meej verrékkes veul zin in. Houdoe en bedankt!
Frans Reichardt