Investeringen in GenAI nemen toe, net als het aantal pilots en implementaties

by Ziptone

Investeringen in GenAI nemen toe, net als het aantal pilots en implementaties

by Ziptone

by Ziptone

Organisaties vergroten hun AI-budget en doen ten opzichte van vorig jaar meer pilots en meer implementaties. Dat blijkt uit verschillende recente onderzoeken.

 

Steeds meer organisaties maken werk van feitelijke implementaties van toepassingen van generatieve AI. Bijna een kwart (24%) van de organisaties integreert nu generatieve AI in sommige of de meeste van hun locaties of functies, tegenover slechts 6% in 2023. Dit is een van de conclusies uit vragenlijstonderzoek van Capgemini onder 1.100 leidinggevenden bij organisaties met een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar uit verschillende sectoren en landen – waaronder Nederland. Capgemini zette ook cijfers over een groot aantal use cases van GenAI binnen verschillende disciplines en verticals op een rijtje.

Ten opzichte van vorig jaar is een algemene toename te zien van zowel het aantal pilots als het aantal implementaties van AI-toepassingen. De omvang van de investeringen in GenAI correleert met de omvang van organisaties. Daarbij valt vooral op dat bijna een kwart van de organisaties is overgegaan tot de implementatie van intelligente chatbots. (tekst loopt na de afbeelding door)

Bron: Capgemini

Organisaties die AI-toepassingen hebben geïmplementeerd, realiseerden gemiddeld een verbetering van 7,8% in productiviteit en een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en klanttevredenheid in het afgelopen jaar.

Bijna driekwart (71%) van de respondenten uit het Capgemini-onderzoek verwacht dat AI-agents – technologie die zelfstandig kan functioneren, plannen, nadenken en complexe workflows kan uitvoeren met minimaal of beperkt direct menselijk toezichtautomatisering – automatisering zullen vergemakkelijken.

AI-agents in opmars

Een meerderheid gelooft ook dat ze menselijke operators zullen verlossen van repetitieve taken en hen in staat zullen stellen om zich te concentreren op functies met toegevoegde waarde, zoals klantervaring. Capgemini verwacht dat naarmate de AI-technologie voortschrijdt, deze AI-agents een andere rol zullen krijgen: van ondersteunend hulpmiddel naar onafhankelijke agent met volledige uitvoeringsmogelijkheden. (tekst loopt na de afbeelding door)

GenAI

Bron: Capgemini

 

Ook uit het Verint State of Digital Customer Experience 2024 (met respondenten uit de VS, VK en Australië en data uit april 2024) blijkt dat de meerderheid van de ondervraagde 450 organisaties verwacht in de komende 12 maanden de uitgaven aan technologie te verhogen. Dit stijgt tot 84% voor bedrijven die zeggen dat AI al een belangrijk onderdeel is van hun CX-strategie. De focus ligt daarbij nu vooral op ondersteunende processen en minder op bijvoorbeeld gepersonaliseerde dienstverlening, aldus de onderzoekers.

(tekst loopt na de afbeelding door)

GenAI

Bron: Verint

Komende drie jaar groeit GenAI-budget met 60%

In het laatste BCG-onderzoek naar investeringsbeslissingen in IT concluderen de onderzoekers van Boston Consulting Group dat de investeringen in GenAI dit jaar naar verwachting met 30% zullen groeien. Voor de komende drie jaar verwacht BCG dat de GenAI-budgetten met gemiddeld 60% zullen groeien. Tegen 2027 zullen deze budgetten naar schatting gemiddeld 7,6% van de IT-budgetten uitmaken, dit jaar zal dat blijven steken op 4,7%.

Daarbij valt op dat voor GenAI een ander leveranciersbeleid wordt gehanteerd. Terwijl leiders binnen IT over het algemeen naar consolidatie van het aantal oplossingen en leveranciers streven, geldt dat veel minder sterk voor GenAI. Slechts 13% verwacht te consolideren, ongeveer 42% van de respondenten is van plan om leveranciers uit te breiden. De onderzoekers wijten dat aan de snelle ontwikkeling, die bedrijven dwingt om met verschillende leveranciers in zee te gaan en verschillende producten te testen.

De belangrijkste belemmering voor de overstap naar GenAI is de onvolwassenheid van de GenAI-technologie, maar ook gegevens- en juridische risico’s baren grote zorgen.

Verticals die het meest volwassen zijn qua AI-adoptie, zijn techbedrijven, verzekeraars en energiebedrijven; middenmoters zijn banken, retail, zorg en industrie. Achterblijvers zijn de reissector, media en professional services. (tekst loopt na de afbeelding door)

GenAI

Bron: BCG

Bedrijven met een hoge GenAI-volwassenheid schatten de ROI van GenAI-toepassingen drie keer zo hoog in de komende drie jaar, vergeleken met bedrijven met weinig tot geen GenAI-adoptie (18% versus 6% ROI), aldus het BCG-rapport.

(Ziptone/redactie)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share

Ook interessant

Featured, Technologie
Top