Twee derde van de HR-professionals vindt dat de eigen organisatie nog té weinig gebruik maakt van HR-technologie voor onboarding. Werk aan de winkel dus! Hoe kunnen we door technologie het onboardingstraject succesvoller maken? HR Tech Arena geeft een overzicht van de laatste trends en twee waarschuwingen.
Onboarding is ‘hot’. In het verlengde van de snel toegenomen aandacht voor employer branding, wordt ook het belang van een optimale ervaring voor nieuwe werknemers die in dienst treden steeds meer erkend. De waarde van onboarding blijkt onder meer uit een onderzoek van de Aberdeen Group over het onboarding proces bij honderden bedrijven. Het onderzoek toonde aan dat 91 procent van de werknemers bij een bedrijf met een actief onboarding programma in dienst bleef bij de organisatie, terwijl organisaties die geen onboarding programma hadden maar 30 procent wisten te behouden. Ook toonde het onderzoek aan dat 62 procent van de werknemers bij actieve onboarding hun prestatiedoelen haalden, tegenover 17 procent bij organisaties zonder onboarding programma.
Online tools bij onboarding
HR Tech Arena stelt dat ter ondersteuning van onboarding steeds vaker online tools worden ingezet. Die tools bevorderen de productiviteit. Dat de boel flink in beweging is blijkt onder meer uit onderzoek van Talmundo. Op de vraag welke elementen HR-professionals momenteel het meest in hun onboarding missen, staat HR-technologie op de eerste plaats. 68 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze technologie (meer) willen gaan gebruiken.
Er zijn verschillende toepassingen van HR-tech bij onboarding. HR Tech Arena noemt onder andere gepersonaliseerde onboarding door middel van AI, de inzet van gamification en het doorvoeren van procesverbeteringen en het gebruiken van analytics.