Facilitaire contactcenters in Suriname: 8 nieuwe spelers in 12 maanden

by Ziptone

Facilitaire contactcenters in Suriname: 8 nieuwe spelers in 12 maanden

by Ziptone

by Ziptone

De BPO-markt voor facilitaire contactcenters in Suriname is afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid. Vorig jaar telde het marktoverzicht van Ziptone 18 partijen op het gebied van klantcontact waarvan uiteindelijk 16 daadwerkelijk actief bleken te zijn met een facilitair contactcenter. Dit jaar zijn er minimaal 29 bedrijven actief; én een handvol bedrijven dat vraagtekens oproept. 

 

De toename is toe te schrijven aan twee factoren. Enerzijds wist de redactie dit jaar meer partijen te traceren, waarvan een deel ook vorig jaar al actief was. En anderzijds hebben acht nieuwe partijen de markt betreden: Change, Contactcare, ClientMind, Global Support Company, Mister Chat, Qrown Support, WEngage en Wise Support. Meerdere bedrijven hebben in reactie op vragen van Ziptone hun groeiambities voor eind 2024 of komend jaar geconcretiseerd; dat impliceert dat het einde van de groei nog niet in zicht is. Op dit moment biedt de Surinaamse klantcontact werk aan minimaal 5565 FTE en zijn er op basis van de opgaven van bedrijven bijna 6400 seats beschikbaar, aanzienlijk meer dan vorig jaar.

De BPO-markt in Suriname is niet geheel transparant. Naast de gevestigde namen en nieuwkomers zijn er bijvoorbeeld Nederlandse spelers die onderaannemers in Suriname inzetten. Daarnaast zijn er ondernemingen actief die onder verschillende namen opereren, die online niet of beperkt aanwezig zijn (bijvoorbeeld alleen op Facebook, een belangrijk kanaal in Suriname) of die niet reageren op vragen van Ziptone (zie ook de verantwoording aan het eind van dit artikel). Een aantal van deze partijen staat onderaan dit artikel vermeld.

(tekst loopt door na de tabel)

Facilitaire contactcenters in Suriname

(1) ‘meer’ omvat bijvoorbeeld boekhouddiensten, dataverwerking/verrijking, contentmanagement, payrolling. (2) lidmaatschappen gelden ook voor het eventuele moederbedrijf. (3) certificaten: 9 = ISO 9001; 14 = ISO 14001; 18 = ISO 18295; 22 = ISO 22301; 27 = ISO 27001; 277 =ISO 27701. Bron: Ziptone

 

offshore capaciteitDe business case voor outsourcing naar Suriname – Het uurloon voor klantcontactwerk in Suriname loopt uiteen van bruto twee tot vijf euro per uur, met uitschieters naar acht en tien euro euro, aldus een eerste inventarisatie van Ziptone door met meerdere bronnen te spreken. Het algemeen minimumloon is vanaf 1 april 2024 wettelijk vastgesteld op SRD 49,12 per uur, ongeveer 1,75 euro. Niet alle Surinaamse werkgevers hanteren dat wettelijk minimum; er is weinig handhaving.
De loonniveaus bieden zowel voor uitbesteders als voor facilitairen kansen. Opdrachtgevers betalen all-in uurtarieven die 40 tot 50 procent lager zijn dan die in Nederland. Facilitaire contactcenters kunnen in Suriname marges realiseren van 15-20 procent. Wie als werkgever in Suriname boven het marktgemiddelde betaalt, komt gemakkelijker aan medewerkers.
De Surinaamse BPO-sector is uniek in omvang, gezien de bescheiden beroepsbevolking van circa 150.000 personen. Op Curaçao (met ongeveer 155.000 inwoners en een beroepsbevolking van ongeveer 70.000 personen) zijn slechts een handvol spelers actief. Het gaat dan om onder meer de facilitaire contactcenters Soleo, Concentrix, Cygnific en Direct Result en de klantenserviceorganisaties van Corendon en TUI.

Loonspiraal is mede aanleiding voor oprichting werkgeversvereniging

Door de toenemende belangstelling is er sprake van opwaartse loondruk: voor een halve euro per uur meer kan je naar een facilitair enkele straten verderop. Ook het opschalen in managementcapaciteit blijft een uitdaging voor facilitaire contactcenters in Suriname. De loonspiraal is reden voor een aantal spelers om samen het gesprek aan te gaan over een werkgeversvereniging, die vermoedelijk dit jaar nog het licht gaat zien.

Alembo werd overgenomen door Majorel in 2022, waarna Majorel een jaar later werd overgenomen door Teleperformance; een tweede overname is die van Webhelp door Concentrix in 2024. Vooralsnog is er dit jaar verder weinig consolidatie zichtbaar; gezien de groei en de prijsdruk ligt verdere consolidatie wel voor de hand. Met name voor de kleinste spelers kan het gebrek aan schaalgrootte een obstakel worden.

 

Wie doet wat: facilitaire contactcenters in Suriname (2024)

Tekst loopt door onder de kaart. Voor de namen van bedrijven, klik op [->] linksboven in de zwarte balk.

 

Callfactory heeft één vestiging in Suriname, is sinds 2006 actief in Suriname en wordt aangestuurd door Julia Kromopawiro. Het management van de zelfstandige onderneming komt zowel vanuit Nederland als vanuit Suriname. Bij Callfactory werken zo’n 70 medewerkers en het bedrijf is het afgelopen jaar gegroeid van 50 naar 100 seats. Er wordt gewerkt in de Nederlandse, Engelse en Franse taal, met diensten zoals voice, backoffice en dataentry. Callfactory richt zich op sectoren als media, vastgoed en e-commerce. Volgens het bedrijf wordt gewerkt voor klanten zoals Online, CZ, Menzis, Connexxion en Canal Digitaal. Callfactory, met voorheen dezelfde eigenaren als Strongbow, werkt daarnaast voor het Nederlandse facilitaire contactcenter DIRECT Klantcontact. Vanuit die rol wordt er ook gewerkt aan ISO 27001-certificering.

Change, in Nederland in 2021 gestart als uitdager, is in 2024 ook begonnen in Suriname. In Paramaribo wordt de operatie gerund door Isabelle Caldeira. Er is op dit moment een vestiging, maar Change heeft een tweede in voorbereiding om te kunnen groeien van 80 FTE nu naar 120 aan het eind van dit jaar. Change richt zich primair op klantenservice en bedient op dit moment Eneco; het bedrijf focust op verticals als telecom, utilities, e-commerce en travel en bereidt zich voor op ISO 27001-certificering.

ClientMind, gestart begin 2024, biedt naar eigen zeggen een ‘hub’ in Suriname waar niet alleen klanten bediend worden met remote customerservice-talent, maar waar ook de lokale bevolking ervaring kan opdoen met werken in een internationale omgeving. ClientMind levert customerservice-talent, maar ook virtual assistants, data-entry, backoffice- en helpdeskdiensten in het Nederlands en Engels. Het bedrijf wordt geleid door Jake Raijmann en richt zich op e-commerce partijen, start-ups/scale-ups en MKB.

Cliënt Success stond ook vorig jaar in het overzicht van Ziptone en reageerde toen niet op vragen; dit jaar kwam er input. Het bedrijf, dat actief medewerkers werft via Facebook, is opgericht in 2020 en wordt geleid door algemeen directeur Sita Lall, eerder werkzaam voor ProCallcenter in Suriname. Cliënt Success levert diensten als voor kanalen als inbound en outbound spraak, e-mail en chat en voert daarnaast backofficetaken uit. Cliënt Success wil niet zeggen welke klanten bediend worden. Het bedrijf is gevestigd aan de Meerzorgweg 284 in Paramaribo.

Concentrix is via voorganger Webhelp sinds 2011 aanwezig met activiteiten in Suriname. In 2018 nam Webhelp het bedrijf Telenamic (een van de pioniers, sinds 2004 actief in Suriname) over. Concentrix heeft op dit moment twee vestigingen met een overwegend lokaal management. Het afgelopen jaar was er een lichte groei waarneembaar van 1.300 naar 1.400 medewerkers. De operatie en de HR-activiteiten worden zelfstandig in Suriname georganiseerd en aangestuurd door Frank Meijer (Managing Director), Mirzano Heikerk (Director Operations) en Meredith Macarthur (HR Director). Accountmanagement en supportfuncties zijn in Nederland belegd. Het bedrijf wil geen opdrachtgevers benoemen; organisaties die uitbesteden aan Concentrix zijn onder meer STRATO, Eneco en NS. De Surinaamse operatie is ISO 27001 gecertificeerd en er wordt gewerkt aan ISO 22301 (business continuity) en PCI-DDS.

ContactCare is een nieuwkomer, maar ook weer niet; bij het verschijnen van de eerste editie van dit marktoverzicht in 2023 was al bekend dat ContactCare in september 2023 zou starten in Paramaribo in een gerenoveerd koloniaal pand. De operatie is onderdeel van ContactCare Group. Het management is lokaal en wordt aangestuurd door Christopher Gits. Er wordt gewerkt in de Nederlandse taal voor vijf verschillende opdrachtgevers. Het dienstenaabod omvat voice, digitaal, finance en WFM-as-a-service. Inmiddels is ContactCare naar eigen zeggen bezig met een nieuw pand dat groei tot meer dan 200 seats mogelijk moet maken. Het bedrijf is ook in Suriname gecertificeerd voor ISO 9001 en ISO 27001 en heeft ook het B-Corp predicaat.

ContactSu BPO is sinds 2019 actief en wordt geleid door Jurgill Burnett, die onder meer ervaring opdeed als teamleider bij pionier Telenamic. Het bedrijf werkt met een gemengd management en biedt klantenservice-, tech support- en backoffice-diensten in de talen Nederlands, Engels en Frans voor bedrijven in de Benelux. ContactSu BPO werkt volledig volgens het work from home model en bedient momenteel twee opdrachtgevers: een e-commercespeler en een automotive onderneming. De focus van ContactSu BPO ligt op het afhandelen van klantcontact voor webshops in Nederland en België. Het bedrijf werkt aan ISO 18295-certificering.

Custom Connect, waarvan capabilitybpo een onderdeel is, is sinds 2018 actief in Suriname en wordt geleid door Managing Director Jacques Jonker, die al meer dan 20 jaar in klantcontact en BPO werkzaam is. Het eigendom en het dagelijkse management zijn in handen van het moederbedrijf; het management is gemengd. De omvang van de organisatie bleef vrijwel ongewijzigd. De medewerkers leveren customerservicediensten in het Nederlands, Engels, Frans, en Spaans (zowel spraak als digitaal) en backoffice- en datadiensten. Het bedrijf wil geen namen van de momenteel zeven verschillende opdrachtgevers noemen; op de site staan logo’s van DHL, Zara, VodafoneZiggo en BudgetThuis. Er wordt onder meer geworven voor Arriva. Custom Connect beschikt over certificaten voor ISO 27001, hanteert naar eigen zeggen een COPC-‘way of working’ en is op MVO-vlak Ecovadis Brons-gecertificeerd. Het bedrijf is lid van de WFC en daarnaast aangesloten bij een lokale IT-associatie.

De Hollandse Centrale is naar eigen zeggen in 2020 gestart. De operatie in Suriname wordt aangestuurd door Jay Gobardhan, die sinds 2015 actief is in de callcenterbusiness; tussen 2015 en 2018 was hij betrokken bij Improvers. Ook was hij een jaar bestuurder bij Global Support Company. De Hollandse Centrale werkt in het Nederland en Engels voor verschillende opdrachtgevers met inbound- en outbound-, backoffice- en marketingdiensten. Het bedrijf verwacht dit jaar nog te groeien naar 100 tot 120 seats. De eigenaar van De Hollandse Centrale was ook betrokken bij de oprichting van Global Support Company.

Duttenhofer Outsourcing Company ofwel DOC is opgericht door directeur/eigenaar Jesse Duttenhofer, die voor de start van DOC een half jaar bij Tolzo werkzaam was. DOC is sinds 2020 actief en is licht gegroeid naar 6,5 FTE. Er worden diensten verleend in het Nederlands en Engels op het vlak van klantenservice (voice, digitaal, backofficetaken), outbound sales, ICT-beheer en administratie/boekhouding. Het bedrijf werkt voor onder meer administratiekantoren en andere bedrijven (administratieve taken) en verricht tijdelijke outbound werkzaamheden voor een energie- en een telecombedrijf. Er wordt lokaal aangestuurd, maar de taken en controle daarop zijn afkomstig uit Nederland.

Engine Outsourcing Services heeft roots in de backoffice-dienstverlening voor met name logistieke dienstverleners als onderdeel van douanebedrijf Gaston Schul International. Na een management buyout eind 2023 richt het bedrijf zich naast logistieke en financiële diensten ook op diensten zoals relatiebeheer, klantenservice-, helpdesk-m telemarketing-, klantonderzoek-, klantdata- en backofficediensten. Engine wordt geleid vanuit Nederland door algemeen directeur Tamina Tosari en Abdel Herrenberg is operationeel directeur in Suriname. Het bedrijf heeft nu zes BtB-klanten en heeft de ambitie om verder uit te breiden.

ETB Support Solutions is sinds begin 2022 aanwezig in Suriname. De Surinaamse vestiging wordt geleid door country director Rishi Rambharos, die al sinds 2000 in het customerservice-vak zit. Hij stuurt het gemengde management aan, dat verantwoordelijk is voor circa 100 FTE aan medewerkers. De diensten worden in het Nederlands en Engels aangeboden en lopen uiteen van voice en non-tot voice (digitaal, mail, chat) en verder worden er diensten geleverd op het vlak van order entry, dataverrijking en winback. ETB richt zich in Suriname op verticals als energie, healthcare, telecom, retail, accountancy en finance. De locatie in Paramaribo is gecertificeerd voor ISO 27001, ISO 9001, ISO 18295 en ISO 14001. ETB ziet het als zijn verantwoordelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan de gemeenschap en de economie van Suriname. ETB is lid van de WFC en de KSF.

Gateway Services is volgens de website opgericht in 2015 en actief in zes landen, 9 talen en met meer dan 500 eindklanten. Het bedrijf, dat ook dit jaar niet wilde reageren op vragen van Ziptone, geeft op de website aan inbound en outbound diensten te leveren. Gateway Services is (naast Callfactory) een van de partners van het Nederlandse facilitaire contactcenter DIRECT Klantcontact, waar het als onderaannemer exclusief voor werkt. De omvang van het team is circa 40 tot 50 medewerkers die volledig virtueel meedraaien op inbound voor alle klanten, aldus DIRECT Klantcontact.

NV Global Online Moderators levert sinds 2017 haar diensten aan klanten in het buitenland volgens internationale standaarden, aldus de website van het bedrijf. Het bedrijf bedient kleine tot grote ondernemingen en levert “geslepen oplossingen” voor complexe situaties op het gebied van ICT, marketing, administratie, dataverwerking en inbound en outbound telefonie – op basis van een omnichannel contactcenter. Het bedrijf, dat geleid wordt door Terryl Darson, reageerde niet op verschillende verzoeken van Ziptone.

Global Support Company is een initiatief van Mark de Vos en Lucas Kuin, die samen de directie en mede-eigenaren zijn van Fietsenwinkel.nl. Dit bedrijf heeft om de klantenservice op peil te houden, onder meer vanwege de arbeidskrapte in Nederland en corona, de klantenservice uitbesteed bij De Hollandse Centrale in Suriname. Op basis van hun ervaring en netwerk in Suriname zagen Kuin en De Vos kansen om zelf een callcenter te starten in Suriname. Jay Gobardhan (De Hollandse Centrale) was tot begin juli dit jaar als aandeelhouder verbonden aan Global Support Company. De operatie, waarvan de twee huidige ondernemers de omvang niet bekend willen maken, is “sinds enkele maanden” live en wordt geleid door Randall Napo. Napo was voorheen werkzaam bij Teleperformance en in 2013 ook betrokken bij pionier Telenamic. Global Support Company levert klantenservicediensten in het Nederlands en Engels.

HSCS staat voor High Quality Service Center Suriname. HSCS N.V. is actief sinds 2012 en is eigendom van Holland Energie. De dagelijkse aansturing is in handen van Donavan Veldwijk. Omdat het bedrijf vorig jaar geen gegevens aanleverde is niet duidelijk of er sprake is van groei. HSCS levert naar eigen zeggen diensten op het gebied van frontoffice (alle kanalen), backoffice, sales support, sales, financiële administratie en energie expertise en richt zich daarbij op bedrijven uit de energiesector. Het werkt onder meer voor Holland Energie en Energy Focus. Op hetzelfde adres als HSCS is ook Telesupport-Nederland gevestigd, dat volgens de website Energy Focus, LaadKompas, Holland Energie en Zonnemarkt bedient.

Inspire is sinds 2022 actief in Suriname. Inspire Suriname heeft in ruim twee jaar tijd een sterke groei in Suriname doorgemaakt en heeft nu drie vestigingen met circa 200 medewerkers. Het management is een mix van lokaal en Nederlands. De operatie wordt geleid door country director Zinho Parisius die een flink trackrecord in klantcontact heeft. Inspire heeft een breed dienstenportfolio met front- en backoffice customer service, zowel inbound als outbound en voor meerdere kanalen; maar ook BPO-diensten zoals CRM-management, commerciële binnendienst, dataverrijking, contractbeheer en creditmanagement. Het bedrijf werkt op klantcontactgebied onder meer voor DHL, VistaPrint en ComfortPartners. Er wordt gewerkt aan het behalen van certificaten voor ISO 20017 en ISO 9001.

Logical Moderator Solutions (LMS) bestaat sinds 2016. Het bedrijf telt nu zo’n 40-50 agents. Het bedrijf wordt geleid door CEO Orano Rose. LMS biedt virtuele assistenten, data-entry medewerkers en agents voor inbound en outbound spraak- en digitale klantcontactdiensten in het Nederlands, Engels en Spaans. Er wordt bij LMS zowel vanaf kantoor als op basis van WFH gewerkt voor klanten in de telecom en op het vlak van juridische dienstverlening. LMS is tevens betrokken bij de vorming van de werkgeversvereniging van facilitaire contactcenters in Suriname

MisterChat is in het voorjaar van 2023 door Jan Pieter Vreeken gestart in Suriname en opereert momenteel met zeven work-from-home-agents, tezamen 4 FTE. Die leveren services op het gebied van bereikbaarheidsdiensten (het grootste deel van de werkzaamheden) en klantenservice via kanalen als chat, telefonie en e-mail aan een flinke rij bedrijven in e-commerce en retail. Klanten waarvoor naar eigen zeggen wordt gewerkt zijn onder meer BikeTotaal, KunstgrasDepot.nl en Zitcomfort. Over 2023 werd voor het Surinaamse onderdeel een omzet van 320.000 euro gerealiseerd. Het bedrijf zegt een groot aantal talen aan te kunnen bieden door de inzet van AI. Er is ook een onderdeel van MisterChat actief in Spanje. De medewerkers zijn in dienst bij de payroll-organisatie van MisterChat.

Norsou360 wordt vanuit de VS geleid door Kathleen Kromodimedjo. Het bedrijf is gestart in de zomer van 2022 en levert diensten in het Nederlands, Engels en Spaans op het vlak van spraak, digitaal, dataverrijking en backofficediensten, zoals claimverwerking, zowel voor customer service als voor tech support. Norsou is actief voor een aantal zorgprogramma’s in de VS. De Surinaamse operatie wordt aangestuurd door Stefano Kromodimedjo.

ProCallcenter is sinds 2012 actief in Suriname. In 2015 is een herstart gemaakt na een afsplitsing. Chelsea Kromotaroeno is als Managing Director verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie. Het management is zowel lokaal als Nederlands. Het bedrijf bedient naar eigen zeggen klanten uit de IT, taxivervoer, sport en webwinkels. ProCallcenter streeft ernaar om niet alleen succesvol te zijn in de bedrijfsvoering, maar ook een positieve impact te maken op de bredere samenleving. Het bedrijf verwacht voor het komende jaar te groeien met 15 tot 20 procent. Het bedrijf zegt selectief te zijn in de samenwerkingen en zoekt partners die bereid zijn te investeren in een duurzame relatie en hoge kwaliteit.

Qrown Support is onderdeel van de gelijknamige Nederlandse organisatie die advies en support biedt op het vlak van kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu (QSHE). Sinds november 2023 is Karel van Huis verantwoordelijk voor de Surinaamse BPO-tak, het bedrijf is in 2024 van start gegaan, onder meer met diensten op het gebied van klantcontact (voice/digitaal) en backofficetaken. Qrown Support richt zich met name op de zorgsector en is ISO 9001 en 27001 gecertificeerd.

Strongbow is opgericht in 2007 en een zelfstandig Surinaams bedrijf met twee vestigingen in Suriname. Doris Domini is eindverantwoordelijk voor de activiteiten in Suriname; de omvang van de organisatie is ten opzichte van vorig jaar niet wezenlijk veranderd. Het management is zowel lokaal als afkomstig vanuit Nederland. Strongbow biedt naast klantenservicediensten ook andere diensten aan zoals accountancy en payrolling. Het bedrijf richt zich op doelgroepen zoals gezondheidszorg en retail. Het bedrijf wil geen klantnamen opgeven, maar op de website worden onder meer Toyota, Kyocera en DHL genoemd. Ook online aanwezig als Callcenter Suriname.

Teleperformance (TP) is de grootste dienstverlener en een van de grootste werkgevers in Suriname. Die omvang is onder meer te danken aan de overname van Majorel, dat eerder Alembo al overnam. De activiteiten in Suriname groeiden het afgelopen jaar van vier naar vijf vestigingen en van 900 naar 1.700 medewerkers. De vestigingen worden aangestuurd door een gemengd managementteam en ondersteund vanuit Nederland. De activiteiten van TP in Suriname vallen onder TP Benelux. TP bedient er klanten uit een groot aantal verticals, waaronder Albert Heijn, Bol, Etos, Lidl, Ziggo, Samsung, Zalando en bijvoorbeeld het Vlaamse Telenet. De Surinaamse operatie is gecertificeerd voor ISO 27001, ISO 9001, PCI DSS, ISO 27701, AICPA SOC, AICPA SOC2, VEREGO, COPC. Er wordt gewerkt aan ISO 45001-certificering. Qua MVO-initiatieven beschikt TP over een PSO Trede 2-certificaat. Teleperformance is naar eigen zeggen initiatiefnemer van de oprichting van een branchevereniging in Suriname.

Tolzo N.V. is sinds 2013 actief in Suriname. Het bedrijf wordt geleid door founder & co-owner Ruud Rijsdijk die eerder voor de Surinaamse IT-dienstverlener Rosheuvel & Partners Business Group werkte. Het bedrijf is afgelopen jaar licht gegroeid naar 80 medewerkers en wordt aangestuurd door lokaal management dat voor een deel in Nederland heeft gewoond, gewerkt of gestudeerd, aldus het bedrijf. Tolzo maakt zich op voor groei door het aantal seats van 65 naar 130 uit te breiden. Er worden klantcontactdiensten en diensten op het vlak van backoffice, outbound servicecalls, telefonische dataverificatie en -validatie, data-entry en contentbeheer aangeboden in de talen Nederlands, Engels, Spaans en Portugees. Voor het Frans en Duits wordt samengewerkt met een strategische partner. Er wordt momenteel gewerkt aan ISO 27001-certificering. Het bedrijf werkt voor bedrijven als allekabels.nl, Startselect en QuickParking. Tolzo richt zich vooral op klanten in (public) transportation, mobility, leisure en e-commerce.

Vanad Engage is sinds 2020 actief in Suriname via een onderaannemer met ongeveer 10 FTE; de bezetting zal naar verwachting weer verder groeien naar ruim 22 FTE. Via deze constructie wordt momenteel een project uitgevoerd in de Nederlandse taal voor kanalen als call, e-mail en chat. De onderaannemer is verantwoordelijk voor de uitvoering, de projectbesturing vindt plaats vanuit Engage. Engage zal na de zomer met een zelfstandig onderneming en vestiging starten met zo’n 150 seats; het bedrijf verwacht daarna in een jaar tijd te verdubbelen. Engage lift nu nog mee op het dienstenaanbod van de onderaannemer, die onder meer ISO 27001- en ISO 9001-gecertificeerd is en een Ecovadis-certificaat heeft.

WEngage Suriname is sinds oktober 2023 actief in Suriname. De Surinaamse operatie wordt ondersteund vanuit de BeNL-organisatie en geleid door site operations manager Chantale Flood, die onder meer werkzaam was bij XS4ALL, Webhelp, TP en Strongbow. Het bedrijf zegt vier klanten te hebben die bediend worden door dedicated teams – het Vlaamse Telenet is er een van – en wil tegen het eind van het jaar verder gegroeid zijn van 250 naar 350 seats. Tegen die tijd wil het bedrijf ook gecertificeerd zijn voor ISO 27001.

Wise Support NV is gestart in september 2023. Moreno Noorden-Pardjo is geboren en getogen in Nederland, zijn compagnon is geboren en getogen in Suriname. Het team van Wise Support werkt nu nog vanuit huis. Het bedrijf is actief met klantenservice, backofficetaken, data entry, transcriberen, telefonische acquisitie B2B, leads opvolgen en recruitment en werkt voor opdrachtgevers zoals Eco Energy Solutions, The VA company, SmartMatch, Carefree Marketing en GSMWEB.NL. Volgens de oprichters is het aantrekken van goede sales agents in Suriname een bijzondere uitdaging. Het nu nog kleine Wise Support is vastberaden te bouwen aan sterke relaties en vertrouwen om de capaciteiten te bewijzen en verder te groeien, zodat er uiteindelijk ook samengewerkt kan worden met grote klanten, aldus het bedrijf.

Yource is sinds 2013 actief in Suriname op basis van een partnership met onderaannemer Sure|Aim, maar is pas in 2023 met een eigen operatie van start gegaan door Sure|Aim over te nemen. De Surinaamse operatie is afgelopen jaar gegroeid van drie naar vier vestigingen die sinds enige tijd onder Country Director Barbara Bruinhart vallen; het aantal medewerkers ging van 500 naar 750. Het management is een mix van lokale en Nederlandse medewerkers. Vanuit Suriname bedient Yource een divers klantenportfolio in sectoren zoals Telecom, Utiliteiten, Government en Retail. Het bedrijf wil zelf geen klantnamen noemen, voorgangers Cendris en Sure|Aim werkten voor onder meer Bonprix, 9292, Otto & Heine, PostNL, T-Mobile/Odido en Translink. Yource beschikt over certificeringen voor ISO 9001, ISO 27001, PCI DSS, COPC en Wft. Het bedrijf is actief betrokken bij brancheorganisaties zoals de CCMA, KSF en WFC in de Benelux en werkt mee aan de oprichting van een werkgeversorganisatie in Suriname.

 

Bedrijven met een onduidelijke status

Naast bovenstaande 29 bedrijven is er een reeks ondernemingen waarvan de status onduidelijk is of waarover te weinig informatie beschikbaar is over bijvoorbeeld activiteit, eigenaren, omvang of werkwijze. Dat wil niet zeggen dat het geen betrouwbare dienstverleners kunnen zijn.

RGC Services N.V. heeft Ghintly Rodgers als directeur en Julian Lapar als eigenaar sinds begin 2020; Rodgers werkte eerder voor Custom Connect, HSCS en SURE | AIM, dat later werd overgenomen door Yource. Het bedrijf biedt naar eigen zeggen ondersteuning op het gebied van administratieve werkzaamheden, klantenservice, social media en virtuele assistentie en voert onder meer outboundwerkzaamheden in de energiesector. Het bedrijf heeft verder geen informatie gedeeld met Ziptone; adresgegevens zijn niet bekend.

Telelynk is een nieuw Nederlands bedrijf dat sinds mei dit jaar actief is; het staat ingeschreven als eenmanszaak op naam van Ivan Jurisic. Het bedrijf zou zijn gevestigd aan de Kwattaweg 703b in Paramaribo. Er werd niet op vragen van Ziptone gereageerd.

@TheCenter NV is een initiatief van onder meer Piet van Heiningen en general manager Suriname Frans van Hees. De onderneming zegt actief te zijn met outsourcing op het gebied van financiële administratie, data-entry, telefoniste op afstand en virtuele secretaresse. Er werd niet op vragen van Ziptone gereageerd.

TeleSolutions zegt in Suriname een callcenter te hebben en daar klanten van onder meer MKB Collectieven en De Besparingspartner te bedienen. Het bedrijf heeft ook Regionaal Bespaar Collectief als handelsnaam en is gelinkt aan ACMContact.nl ofwel ACM Contact Center dat in 2017 ter sprake kwam bij consumentenprogramma Radar. Er werd niet op vragen van Ziptone gereageerd.

Outvance presenteert zich als een multichannel, meertalig facilitair contactcenter, onder meer actief vanuit Suriname. Outvance is een handelsnaam van Leadbuilders BV, met Sarom Holding BV als moeder en Jacques Bakx als eigenaar. Die gaf vorig jaar aan dat Outvance een bemiddelaar is tussen de vraag- en aanbodzijde van klantcontactoutsourcing. In (onder andere) Suriname wordt samengewerkt met partners naar keuze en daarnaast doet Outvance ook outsourcingprojecten met eigen mensen, aldus Bakx. Het bedrijf reageerde dit jaar niet op vragen van Ziptone.

Suppledesk zegt in 2019/2020 enkele activiteiten te hebben uitgevoerd in Suriname en stelt dat incidenteel nog steeds te doen. Het bedrijf, dat nog adverteert met BPO-diensten, is voornemens in 2025 weer te starten met 8 seats voor BPO-diensten.

Daarnaast stuitte de redactie nog op enkele klantcontactbedrijven die hoofdzakelijk op Facebook aanwezig zijn en in sommige gevallen uitsluitend actief lijken te zijn met het werven van medewerkers, zoals Tele Marketing Service (naar eigen zeggen actief met work from home agents), RichPay Online Moderators (‘an outsourcing company that provides high quality chat and call services’) en United People Marketing (actief met diensten op het gebied van energiecontracten). Integrated Omni Solutions NV, vorig jaar nog in het overzicht en naar verluidt sinds 2019 actief met het afhandelen van klantinteracties via de kanalen chat, e-mail, app en telefonie, zou in 2022 zijn gestaakt. Ook Outsourcing Company Suriname is weliswaar online nog present, maar er lijkt geen sprake van een actieve onderneming meer te zijn. Het bedrijf reageerde niet op vragen van Ziptone.

Verantwoording – Voor dit artikel heeft de redactie van Ziptone op basis van deskresearch in openbare bronnen een lijst van bedrijven opgesteld. Alle bedrijven die in dit artikel zijn vermeld, zijn benaderd met een standaard vragenlijst vergezeld van een toelichting over doel van en werkwijze bij dit marktoverzicht. In de tabel zijn alleen bedrijven opgenomen waarover de redactie aanvullende informatie heeft gevraagd en gekregen van die bedrijven. Voor het jaar 2023 (peildatum 1 juli 2023) hebben we, waar mogelijk en relevant, met terugwerkende kracht correcties en aanpassingen doorgevoerd. Dat betekent ook dat we bedrijven, die we dit jaar op het spoor kwamen, maar al eerder actief waren, hebben toegevoegd aan dit overzicht en eventueel aan de tabel. Een aantal bedrijven gaf aan niet te willen meewerken en/of heeft niet gereageerd op de vragen van Ziptone. Door soms ontbrekende informatie over omvang in seats of FTE van een aantal spelers moet een voorbehoud worden gemaakt bij de toename van het totaal aantal FTE en seats ten opzichte van vorig jaar. Er kon voor de totstandkoming van dit artikel geen gebruik worden gemaakt van online informatie uit het Surinaamse handelsregister. Dit artikel kan worden bijgewerkt. Voor correcties of aanvullingen: info@ziptone.nl.

(Ziptone/Erik Bouwer)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top