Drie trends in de platform- en marktplaatseconomie

by Ziptone

Drie trends in de platform- en marktplaatseconomie

by Ziptone

by Ziptone

Op zoek naar iets bijzonders? Grote kans dat je dat – nieuw of gebruikt – vindt op een online marktplaats. Marktplaatsen zijn een vast element geworden in onze economie: het bijeenbrengen van kopers en verkopers. Sterker nog, het ‘platformmodel’ dat vraag en aanbod bij elkaar brengt, is bezig met een stevige opmars op allerlei fronten. Wereldwijd komen er steeds nieuwe innovatieve spelers bij en dat dwingt gevestigde partijen om zelf ook te blijven vernieuwen. Wat zijn de trends en waar liggen de innovatiemogelijkheden?

In Nederland hebben bol.com en Marktplaats.nl een naamsbekendheid van respectievelijk 95 en 93 procent. Maar voor geen van beide spelers is er een reden om achterover te leunen. Wij zien drie trends die de wereld van online marktplaatsen op dit moment beïnvloeden: diversificatie, omnichannel en gemak plus integratie. Uiteraard zoomen we in op de rol van interactie met zowel de kopers als de verkopers.

1. Diversificatie en specialisatie

’s Werelds grootste spelers op het vlak van online marktplaatsen – denk aan Amazon, eBay en het Chinese Alibaba – laten zien dat ze kiezen voor verbreding en verbijzondering van hun aanbod. Waar in ons eigen land bol.com een aantal jaren geleden gestart is met het Plaza-concept, is eBay al een stap verder. eBay (de moeder van het Nederlandse Marktplaats.nl) zet in op gespecialiseerde subsites, gericht op segmenten als onroerend goed, automotive, electronics en mode, zodat beter kan worden ingespeeld op specifieke kenmerken van ieder segment. Ook Amazon kiest voor de verbreding, door de vleugels uit te slaan naar onder meer food. Het Chinese Alibaba heeft in tegenstelling tot Amazon en bol.com geen eigen voorraad en is vooral gericht op het faciliteren van transacties. Daarmee komt Alibaba het dichtst bij eBay, maar toch zien we dat zelfs Alibaba als ‘simpel transactieplatform’ innoveert. Het bedrijf doet grootscheepse overnames van traditionele Chinese retailgiganten en zet in op een zogenaamde O2O-strategie (‘online to offline’) waarover verderop meer.

2. Van platform naar netwerk

Een tweede trend die we zien is dat spelers zich ontwikkelen van platform naar netwerk. Het Chinese Alibaba (USD 15,7 mld. omzet 2016, winst USD 8,1 mld.) is een factor tien kleiner qua omzet maar het aantal transacties is (net als de winst) veel groter dan bij Amazon (USD 135 mld. omzet 2016, winst USD 857 mln.). Alibaba heeft geen eigen logistiek of voorraad, het verbindt alleen vraag en aanbod. Maar zoals gezegd neemt de Chinese reus sinds kort op grote schaal brick-and-mortar winkels over, waaronder Bailian Group (de grootste fysieke supermarktretailer in China); high-end retailer Yintai Group en consumentenelektronica-retailer Suning Commercial Group. Het bedrijf wil op deze manier een voorsprong nemen op klassieke retailers, onder meer door slimmer gebruik van data, analytics en AI. Het idee achter het O2O-model is vat krijgen op alle retail, door de relatie tussen online bestellen en offline ophalen (of andersom) te versterken. Denk aan expliciete online campagnes om kopers die artikelen snel willen hebben, door te verwijzen naar offline locaties. Die beweging is ook onderdeel van het streven om op te klimmen in de waardeketen: ieder platform wil de consument zo volledig mogelijk kunnen bedienen en bij voorkeur via mobiele technologie.

Facebook Marketplace

Een van de spelers die de stap van platform naar netwerk overslaat, is Facebook. Met Marketplace, deze maand gelanceerd in Europa, komen alle functionaliteiten bij elkaar: een krachtig sociaal netwerk, het Facebook advertentiemodel, communicatiekanalen, multimediatoepassingen en een goed ingerichte veiligheidscultuur. Marketplace heeft een enorme potentie om een grote concurrent van de bestaande marktplaatsen te worden.

3. Gemak en integratie

Amazons Jeff Bezos stelt dat hij zich wil focussen op zijn klanten, niet op de concurrentie. De derde trend die wij zien, is het doorlopend verbeteren van de customer journey. Zo staan bij Amazon het ondersteunen en ontzorgen van de klant, het bieden van mogelijkheden en advies bij aankoopbeslissingen en het vergemakkelijken en versnellen van aankoopprocessen voorop. Amazon werkt bijvoorbeeld met de dash-button; met loyaliteitsprogramma’s die prijsvoordelen bieden aan vaste klanten; met de introductie van een persoonlijke assistent (Alexa); en met microsites voor verschillende deelwinkels zoals Amazon Go en Whole Foods, maar ook met ‘curated’ boutiques waar klanten exclusief aanbod vinden. Hoewel de retailtak van Amazon moeite heeft met winst maken, gaat van iedere dollar die Amerikanen online besteden iets meer dan de helft naar Amazon (2015). Een kwart van de Amerikanen maakt gebruik van het Amazon Prime lidmaatschap, wat je dus kunt zien als een groot succes.

Ook het Chinese Alibaba wil extra toegevoegde waarde bieden. Zo stelt Alibaba haar verkopers in staat regionaal (locatie-gebaseerd) te adverteren en in te spelen op lokale events. En tot slot Markplaats, dat in plaats van een one-size-fits-all-platform een hyperpersoonlijk platform wil worden voor zowel gebruikers als adverteerders, aldus Head of Product Jeroen Jonker Roelants in een interview met Emerce. Adverteerders moeten nog gerichter te werken kunnen gaan. Ook uit de gebruikershoek klinkt de roep om meer service op maat, zoals een hogere betrouwbaarheid, bijvoorbeeld door de inzet van verkoper-reviews. Bij Marktplaats gaat de komende tijd het nodige veranderen.

Maar met deze 3 trends en innovaties heb je niet direct een platform dat future proof is. Hiervoor zijn ook een aantal succesfactoren voor te benoemen. In het tweede deel van dit blog ga ik daar dieper op in – to be continued.

Tekst: Niels van den Broek, Business Development Director Teleperformance Benelux

Ook interessant

Customer Experience
Top