Drie krachtige en eenvoudige manieren om het vertrouwen van werknemers te winnen – column Shep Hyken

by Ziptone

Drie krachtige en eenvoudige manieren om het vertrouwen van werknemers te winnen – column Shep Hyken

by Ziptone

by Ziptone

Een paar weken geleden schreef ik over hoe je vertrouwen kunt wekken bij klanten. Een klant die jou vertrouwt, is ongetwijfeld eerder geneigd om zaken met je te doen. En hoewel dat natuurlijk belangrijk is, is het scheppen van vertrouwen bij werknemers misschien nog wel belangrijker. Een bedrijf dat door klanten wordt vertrouwd, moet eerst door werknemers worden vertrouwd. Met dat in gedachten, zie hier mijn top drie tips om vertrouwen bij werknemers te creëren.

vertrouwen1. Laat werknemers het werk doen waarvoor ze zijn aangenomen. Als dit klinkt als het concept van empowerment, wel, dat is het ook. Nadat je goede mensen hebt aangenomen en ze goed hebt opgeleid om hun werk te doen, loop ze dan niet in de weg! Blokkeer hun capaciteiten niet door micromanagent waardoor ze niet in staat zijn het werk te doen waarvoor ze zijn aangenomen. En trouwens, als ze geweldig werk leveren, laat het ze dan weten. Werknemers willen erkend en gewaardeerd worden voor het werk dat ze doen.

2. Ontvang en handel naar feedback van werknemers. Werknemers willen feedback geven, maar voelen zich daar vaak ongemakkelijk bij. Maak het dus gemakkelijk voor werknemers om hun feedback te delen. Sommige bedrijven hebben een formeel feedbackprogramma dat het gemakkelijk maakt voor werknemers om ideeën te delen, gericht op het doorvoeren van verbeteringen. En zodra je feedback krijgt, doe er dan iets mee. Als je de energie van een goed feedbackprogramma voor werknemers om zeep wilt helpen, hoeft je alleen maar … niets te doen. Als je ervoor kiest feedback niet te erkennen en er niet naar te handelen, is het slechts een kwestie van tijd voordat de ideeën en suggesties niet meer binnenkomen. Waarom zou iemand immers de tijd nemen om constructieve feedback te delen als er niets mee wordt gedaan?

3. Leiderschap moet benaderbaar zijn. Een paar jaar geleden had ik een idee voor een korte film. Het was een spoof op de film Mission Impossible. Het was een verhaal over een contactcentermedewerker die een idee had dat hij wilde delen met een leidinggevende in de boardroom. Hij belde voor een afspraak en werd afgewezen. Zijn e-mails werden niet beantwoord. Zijn idee was echt heel goed, maar hij kon de leiding niet zover krijgen dat ze reageerden. Zoals de filmtitel al aangeeft, was het verkrijgen van de aandacht van de leiding een onmogelijke missie. Het punt is dat leiderschap en management de mogelijkheden moeten creëren waardoor werknemers zich met hen kunnen verbinden. Je wilt dat werknemers een band hebben met het leiderschap.

Als je mijn werk hebt gevolgd, zul je dit concept herkennen: wat er binnen de organisatie gebeurt, wordt aan de buitenkant gevoeld door de klanten. Hoe je werknemers behandelt, met hen praat en hen vertrouwt, zet de toon voor de cultuur die naar buiten toe zal doordringen naar je klanten toe. Vertrouwen van werknemers bevordert het vertrouwen van klanten. Het resultaat is dat werknemers blijven en klanten terugkomen. En welk bedrijf zou daar niet blij mee zijn? (Shep Hyken)

Deze column verscheen eerder op Hyken.com

Ook interessant

Featured, Opinie
Top