Dit is het dossier van Ziptone over offshoring van klantcontact naar Suriname. Het dossier wordt regelmatig bijgewerkt. Ideaal als je wil bijblijven op dit onderwerp.
Laatste update: 12 december 2024
Onderzoek en analyse
Facilitaire contactcenters in Suriname: 8 spelers erbij in 12 maanden – Marktoverzicht 2024. De BPO-markt voor facilitaire contactcenters in Suriname is afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid. Vorig jaar telde het marktoverzicht van Ziptone 18 partijen op het gebied van klantcontact waarvan uiteindelijk 16 daadwerkelijk actief bleken te zijn met een facilitair contactcenter. Dit jaar zijn er minimaal 29 bedrijven actief.
Offshoring naar Suriname, afwegingen en dilemma’s – Koetshuisgesprek #3 – De deelnemers aan Koetshuisgesprek #3 zijn het over één ding beslist eens: offshoring van klantcontact biedt in meerdere opzichten kansen voor Suriname.
Klantcontact-uurlonen Suriname onder druk – Uurlonen in de Surinaamse klantcontactmarkt zijn momenteel een gevoelig onderwerp. De komst van een lokale contactcenter-cao ligt voor de hand.
Klantcontact outsourcing naar Suriname: wie doet wat? – Marktoverzicht 2023. Ziptone bracht in kaart welke partijen in Suriname actief zijn met outsourcing van klantcontact. Een overzicht van de belangrijkste spelers.
Efficiency en kostenbesparing belangrijkste doelen outsourcing klantcontact – Bij de keuze voor een nieuwe partner is kwaliteit het belangrijkste criterium, maar dat is niet het voornaamste doel van outsourcing van klantcontact.
Offshoring: klantcontact on the move! – Ziptone zet bestaande en opkomende bestemmingen voor offshoring van klantcontact op een rijtje. Waar stijgen de prijzen en waar zit nieuw potentieel? Aandacht voor Zuid-Amerika, Azië, Oost- en Zuid-Europa en speciale aandacht voor Zuid-Afrika en Suriname, twee belangrijke, opkomende bestemmingen.
Wie heb ik aan de lijn? Near- en offshoring gaan hand in hand met digitalisering – Krapte op de arbeidsmarkt en voortschrijdende digitalisering: de perfect storm voor near- en offshoring van klantcontact.
Laatste updates
In Suriname is het (klantcontact)netwerk klein – Er is in Suriname geen sociaal vangnet. “In Suriname verwachten medewerkers andere dingen van hun werkgever dan in Nederland.”
ETB in Suriname: “Medewerkers moeten uitkomen met het salaris, anders lopen ze bij je weg” – Ziptone sprak met ETB in Suriname over het onboarden van de eerste klant en het arbeidsvoorwaardenbeleid.
“TP heeft in Suriname een hypergroei doorgemaakt” – Ylona Schroevers en Ferruci Sam-Sin van TP Suriname over de snelle groei: “Zeven jaar geleden zaten we hier met hooguit 40 medewerkers.”
BPO-sector Suriname: familiegevoel en loondiscussies – Het piept en kraakt niet alleen in de Surinaamse samenleving. Ook de lokale BPO-sector komt geleidelijk onder druk te staan.
Change in Suriname: “Deze sector groeit in stilte” – “Tarieven en lonen moeten voor iedereen duurzaam zijn. Maar we hoeven niet meer te doen zoals vroeger: woekerwinsten over de rug van de agents.”
Een goed salaris is het begin – “Er gaat niets kapot als bepaalde bedrijven meer betalen dan andere bedrijven.” Inspire focust met een goed salaris liever op het langetermijnperspectief van medewerkers.
Mind Matters, de flexibele schil van 113 in Suriname – Eva Stroo runt met Mind Matters vanuit Suriname de ‘flexibele schil’ voor de hulplijn van Stichting 113 Zelfmoordpreventie in Nederland.
Iedereen is welkom bij de VCCS – Op de agenda van de Vereniging Contactcenters Suriname (VCCS): zichtbaarheid bij de Surinaamse overheid, aandacht voor poaching, beeldvorming en opleidingen.
Hoe voeg je als facilitair contactcenter waarde toe aan de Surinaamse samenleving? – Ambassadeur Walter Oostelbos over facilitaire contactcenters in Suriname: “Kom je hier voor de quick win of voor een duurzame investering?”
Werkgeversvereniging wil loonontwikkeling Surinaamse klantcontactmarkt kanaliseren – Norbert van Liemt (TP) maakt zich meer zorgen om de ontwikkeling van de salarissen in Suriname dan om de integratie met Alembo.
“Mercedes-Benz kiest voor outsourcing Customer Assistance Center Maastricht” – Bij het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht verdwijnen 380 banen. Ze worden verplaatst naar Teleperformance in Griekenland.
Best practices
Uitbesteden naar Suriname? De praktijktips van Samsung en Ahold – Stijgende personeelskosten en een krappe arbeidsmarkt trekken Nederlandse bedrijven over de streep om hun klantcontact te verplaatsen naar Suriname.
Comfort Partners in Suriname: volledige integratie van processen, mensen en systemen – Comfort Partners besteed het klantcontact uit aan Inspire in Suriname. “De gesprekskwaliteit heeft directe impact op het werk van monteurs.”
War for talent ook in Suriname – Vistaprint heeft een jaar geleden het besluit genomen om een nieuw team in Suriname op te starten. Het team wordt vanuit Nederland aangestuurd.
Alles wat je moet weten over outsourcing van klantcontact – Uitbesteden is niet nieuw. Bedrijven besteden al sinds lange tijd bepaalde processen uit – denk aan bewaking, catering en de schoonmaak. Toch raakte ‘outsourcing’ rond de eeuwwisseling in een stroomversnelling. “Business process outsourcing” kwam in de mode toen duidelijk werd dat in landen als India en de Filipijnen ieder jaar vele duizenden goed opgeleide mensen beschikbaar kwamen. In dit basisartikel wordt ingegaan op de context van het uitbesteden van klantcontact en de meest gehanteerde motieven.
Wat zijn de succesfactoren van goede samenwerking bij outsourcing? – Uitbesteden van een bedrijfsproces is een strategische keuze waarbij kosten en competenties een centrale rol spelen. Toegang tot schaalvoordeel, het niet hoeven investeren in specifieke assets, toegang tot gespecialiseerde kennis en ervaring, flexibel kunnen op- en afschalen zijn motieven die specifiek bij ‘outsourcing 1.0’ horen en primair betrekking hebben op output. Steeds vaker zijn de doelstellingen bij het uitbesteden van processen gericht op outcomes. Bij deze benadering, ‘outsourcing 2.0’, zijn communiceren, samenwerken en veranderen belangrijke competenties, net als kunnen samenwerken aan heldere en gedeelde doelstellingen.
Outsourcing met impact: van output- naar outcome-gebaseerd samenwerken – Wie bij uitbesteden van klantcontact méér wil bereiken dan het verplaatsen van werk, kan kiezen voor een samenwerking gebaseerd op outcomes.
Tips voor aanvullingen van dit dossier? Mail de redactie.