De straat vol brandweerauto’s, 13 ziekenauto’s en een arts per helikopter

by Ziptone

De straat vol brandweerauto’s, 13 ziekenauto’s en een arts per helikopter

by Ziptone

by Ziptone

transcomZiptone sprak vanmorgen Joop Evers, Managing Director van Transcom, na een onrustig weekend.

Joop wat is er gebeurd? Zaterdagochtend is in 1 van onze locaties een rare lucht geroken. Er waren op dat moment ca. 90 mensen op die locatie aanwezig en onze medewerkers werden van die lucht onpasselijk en zelfs echt onwel. Het management van dienst heeft daarop direct 112 gebeld.

Transcom heeft inmiddels 950 medewerkers, verspreid over verschillende locaties in Groningen. Nu blijkt dat wij daarmee een speciale registratie hebben voor grote bedrijven, waarbij in geval van calamiteiten direct groot opgeschaald wordt. En dat bleek; de straat stond in een mum van tijd vol brandweerwagens, 13 ziekenauto’s en een arts die per helikopter werd ingevlogen.

Uiteindelijk zijn 12 van onze medewerkers ter controle in het ziekenhuis geweest. Daar is o.a. bloed afgenomen en onderzocht door het RIVM. Gelukkig heeft geen van onze mensen iets aan het voorval overgehouden, los van hevige misselijkheid.

De brandweer heeft het pand onderzocht, maar in het pand is niets vreemds gevonden. Waarschijnlijk is ergens in Groningen een wolk met deze misselijkmakende lucht ontstaan en met de wind bij ons in het pand terecht gekomen. Na de eerste zorg voor onze medewerkers, hebben we direct de continuïteit van onze dienstverlening naar onze opdrachtgevers geborgd.

Door gebruik te maken van de mogelijkheden van onze technische infrastructuur en de verschillende locaties in Groningen, hebben we de bereikbaarheid voor onze opdrachtgevers goed weten te borgen. Al met al zijn we 1 tot 1,5 uur voor een aantal opdrachtgevers minder bereikbaar geweest, maar dat hebben we goed richting de opdrachtgevers en via een IVR na de eindklanten kunnen communiceren.

Het groot materieel dat door de hulpdiensten is ingezet, trok veel aandacht. Niet alleen van de buurtbewoners maar ook van de media. Niet alleen lokale kranten en regionale TV-zenders, maar we kwamen zelfs bij SBS in het nieuws. Allemaal zaken om op dat moment rekening mee te houden.

Hebben de calamiteitenplannen gewerkt? Ja! Soms kan Murphy’s Law blijkbaar in je voordeel werken. Nog zeer recent was ons pand namelijk gecontroleerd en kort geleden hebben onze Teamleiders allemaal een BHV opfriscursus gehad. De hele situatie is beheerst verlopen. Er is geen moment van paniek geweest.

Wat kunnen je collega contact center eindverantwoordelijken leren van deze situatie? Bij een vorige werkgever had ik al geleerd dat ontruimings oefeningen, BHV, het controleren van brandblussers, het vrij houden van vluchtwegen en dergelijke zeker geen pain in the ass zijn, maar belangrijke zaken, waar serieus aandacht aan moet worden besteed. Wij hebben vanmorgen een debriefing met alle betrokkenen, maar over het algemeen zijn we tevreden met hoe alle noodscenario’s gewerkt hebben en hoe alle medewerkers geacteerd hebben. Een ding hebben we gezien; dat de bereikbaarheid van alle managementlagen en alle contactpersonen van opdrachtgevers niet zo hoog is als je in een dergelijke situatie zou willen, maar eigenlijk is dat ook niet meer dan logisch in het weekend.

Hoe gaat het verder met Transcom? Heel goed. We groeien hard. We zijn in 2013 van 500 naar 900 medewerkers gegroeid, wat zeer uitdagend is.

Klantcontact.nl wenst Joop en Transcom alle succes bij deze uitdagingen.

Fun Zeegers

Customer Experience
Top