De Klantcontact Quiz gaat internationaal

by Ziptone

De Klantcontact Quiz gaat internationaal

by Ziptone

by Ziptone
Klantcontact Quiz

Beeld: Eneco

Op 27 november is het zo ver: de vijfde editie van de Klantcontact Quiz. Meedoen is leuk en leerzaam, maar geeft je als deelnemende organisatie ook inzicht, leggen Jennifer Bonnema en René de Jong van Eneco uit. Eneco doet mee met vijf teams uit Nederland, Spanje en Suriname.

 

Bij de vorige editie van de Klantcontact Quiz was energiebedrijf Eneco vertegenwoordigd met twee teams, nu zijn het er vijf – met elk zo’n tien personen. Die vijf Eneco-teams zijn verdeeld over de verschillende dienstverleners waar het energiebedrijf mee werkt: Change (in Nederland en Suriname), Yource (Nederland, Suriname) en ETB (Suriname). Dat zorgt voor een stevige competitie, aldus Jennifer Bonnema, werkzaam in het partnermanagement vanuit Eneco. Daarmee is de Klantcontact Quiz meteen ook een internationaal event geworden.

Ook wordt er nog een team vanuit het Eneco-management opgetuigd, vult René de Jong, partner manager bij Eneco. Want er zijn drie awards te winnen: voor de slimste medewerker, de slimste klantcontact-organisatie en voor de slimste klantcontactmanager.

Verleiden om mee te doen

Door de coronapandemie is de Klantcontact Quiz vooral een online event geworden, zegt De Jong. “Dat maakt het laagdrempeliger, maar veel klantcontactmedewerkers vinden het desondanks wel een beetje spannend. Het komt neer op spelenderwijs leren, maar je prestaties worden wel zichtbaar.” Toch is het aantal medewerkers wat dit jaar deelneemt vanuit Eneco, een record vergeleken met voorgaande jaren, aldus De Jong. “Ook de pre-party met onder meer Hans Kazan was met meer dan 250 ingelogde deelnemers geslaagd, maar er is zeker nog ruimte voor groei!”

De organisatie verwacht dit jaar zo’n duizend deelnemers, afkomstig van 60-70 bedrijven. Wat is de beste manier om binnen je organisatie deelnemers aan boord te krijgen?

“Het competitie-element in de strijd werpen,” zegt Bonnema. “Andere teams laten weten welke teams er mee doen. Weet je zeker dat je niet wil aanhaken? Op de pre-party werd opgeroepen om vooral ook het management te enthousiasmeren; voor ons was dat de trigger om ook een Eneco managementteam samen te stellen.”

Inplannen en doorbetalen

Verder heeft de klantenservice van Eneco het voordeel dat deze qua telefonische bereikbaarheid om 16.00 uur sluit, wat het voor iedereen gemakkelijker maakt om deel te nemen aan de Quiz die gedaan kan worden tussen 09.00 en 21.00 uur. De quiz duurt ongeveer een uur. “Mochten er mensen ingeroosterd staan die willen meedoen, dan faciliteren wij dat,” zegt De Jong. “Mensen die de quiz na werktijd doen, betalen we gewoon door.”

De Quiz zelf bestaat uit zes thema’s met verschillende leerdoelen. Zoals gezegd: het is voor de lol, maar je leert er ook wat van. Kan je je teams ‘preppen’ voorafgaand aan de quiz zelf op 27 november?

De Jong: “We vinden het learning-aspect ook belangrijk, dus mensen kunnen inderdaad oefenen en daarbij haken wij onze learning-specialisten ook aan.” Verder willen De Jong en Bonnema daar niet al te veel over kwijt.

Verbroedering

“Onze collega’s in het buitenland hebben ook het nodige opgestoken van de break-out-sessies tijdens de pre-party,” legt Bonnema uit. “Ze zaten daar bijvoorbeeld met collega’s van heel andere bedrijven. Daarmee worden ze een beetje uit hun comfortzone getrokken; de breakout-sessies helpen ook om alvast wat meer zicht te krijgen op het competitie-element.”

“We gaan natuurlijk voor de winst,” zegt De Jong. “We gaan onze collega’s niet beoordelen op hun persoonlijke uitslag. Wel zal de einduitslag ook zicht geven op waar over het geheel genomen kennishiaten zitten. Stel dat iets gevraagd wordt over first time right en dat niet voldoende duidelijk is waarom dat zo belangrijk is. Dan kan je daar als organisatie wat mee. We laten ons wat dat betreft verrassen.”

Feestje op álle locaties

“We gaan er hoe dan ook voor zorgen dat het een feestje is op alle locaties,” zegt Bonnema. “Ook al heeft een dieper doel, het moet primair een leuk event zijn zodat we volgend jaar nog meer teams als deelnemers hebben. En het is een goed moment om weer eens taart te bestellen voor de gehele afdeling.”

“Laten we de competitie zo groot mogelijk maken. Dit initiatief van Inspire is een mooie kans om dit vak extra aandacht te geven,” besluit De Jong.

De Klantcontact Quiz bestaat sinds 2020 en is een jaarlijks terugkerend initiatief bedacht door HR- en CX-dienstverlener Inspire (onderdeel van VANAD Engage). Ondertussen zijn er verschillende organisaties die bijdragen aan het organiseren van het event, zoals TKC Digital, Spotler en branchevereniging Klantenservice Federatie. De Klantcontact Quiz wordt gesupport door een reeks sponsoren en is een gratis online kennisspel. Naast het wedstrijdelement is ook het trainen van kennis een doel. De Klantcontact Quiz is voor iedereen die in klantcontact werkt: agents en teamleiders, inhouse en facilitair. De komende editie vindt plaats op 27 november 2025 tussen 09.00 en 21.00 uur (online).

Winnaars: live award uitreiking in Hilversum – Op 4 december 2025 worden de winnaars van de Klantcontact Quiz bekend gemaakt bij de feestelijke Award-uitreiking in het Gooiland in Hilversum. De Award-uitreiking vindt plaats tijdens het middagdeel van het KSF Jaarcongres, met een interessant programma voor alle aanwezigen. Van de Award-uitreiking wordt ook een video gemaakt; deze wordt rond 11 december 2025 gepubliceerd op de website en socialmedia-kanalen van de Klantcontact Quiz. Meer informatie en inschrijven

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share

Ook interessant

Event, Featured, Human Resources, Kennispartners

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top