De winnaars van de Nationale Klantcontact Week 2025 (NKW) zijn bekend: Concentrix, United Consumers en Centraal Beheer wisten zich op indrukwekkende wijze te onderscheiden. Vandaag werden de prijzen uitgereikt. Ziptone ging op bezoek bij Cygnific: dat bedrijf zette NKW2025 onder meer in om teams uit de verschillende landen te verbinden.
Volgens de jury was de aanwezigheid van Concentrix “groots, zichtbaar en oprecht betrokken”. Wat meteen vanaf dag één opviel was de hoeveelheid content die ze maakten en hoe uitgebreid de challenges werden uitgevoerd. De jury was met name te spreken over een fundraisingactie (door middel van virtueel fietsen) die tot een donatie aan Make-A-Wish Nederland leidde.
UnitedConsumers is erin geslaagd om de Nationale Klantcontactweek te gebruiken om letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar te komen: collega’s uit verschillende disciplines – van marketing en ICT tot HR en directie – liepen een dagje mee op de klantenservicevloer.
En Centraal Beheer kreeg waardering voor de “ongekende breedte én diepgang van hun programma,” aldus de CCMA. Er werden tijdens NKW2025 maar liefst 14 workshops van en voor medewerkers georganiseerd – van bootcamp tot salsa en gezonde lifestyle – zetten ze niet alleen klantcontact, maar vooral de mensen erachter centraal. Ook viel op dat Centraal Beheer liet zien dat de waardering voor klantcontact in de hele organisatie leeft.
De drie winnende teams kregen dankzij de hoofdsponsors Randstad, Custom Connect en SUSA elk een cheque ter waarde van €1250, vrij te besteden voor hun afdeling of team.
Op bezoek bij Cygnific
Ziptone ging op bezoek bij facilitair contactcenter Cycnific in Amsterdam. Cygnific is een van de 53 deelnemende contactcenters aan de NKW2025 en tevens een ‘geval apart’: een groot deel van de medewerkers van Cygnific werkt op Curaçao en in Manilla.
Daarom zijn Cindi Norberg Bruna (Team Lead Customer Service Department Europe) en haar collega’s al weken voorafgaand aan NKW2025 begonnen met de voorbereidingen, zodat ook de collega’s in de andere centers betrokken kunnen worden. “We hebben ideeën voor activiteiten uitgewisseld om gedurende de week zelf onze medewerkers in het zonnetje te kunnen zetten.”
Iedereen aanhaken
Die samenwerking tussen verschillende locaties is een paar jaar geleden al ingezet, vertelt Merel Stil, communicatiecoördinator. “’s Ochtends om 09.00 uur een quiz doen in Nederland, dat maakt het voor andere locaties zoals Manilla lastig om aan te haken. De afgelopen paar jaar hebben we extra ons best gedaan om ze te betrekken. Daarbij is ook ruimte voor ‘couleur locale’”. Naast uitleggen wat de NKW inhoudt, is er ook voor Engelstalige posters gezorgd – ook handig voor de Cygnific-sites in Amsterdam en Enschede, die meertalig zijn.
Wat organiseer je in zo’n week? Los van de suggesties die ieder jaar door de CCMA worden aangereikt: bij Cygnific is het personeelsbestand internationaal en staat lekker eten met stip op 1. Het meest succes vol was het uitdelen van smoothies, maar ook ‘Bring your own Food’ en een ‘potato corner’ in Manilla (een stand met frietjes) vielen in de smaak.
Virtual speed dates
Het team van Cygnific heeft ook een virtual speed date georganiseerd, met plenaire bijeenkomsten en break-out sessies voor het ophalen en uitwisselen van herinneringen tussen collega’s. Dat werkte goed voor de thuiswerkende collega’s, maar zorgde tevens voor verbinding tussen collega’s uit verschillende landen. Hier kon ook gesproken worden over loopbaanwensen.
“In principe hebben we iedereen in ons kantoor – niet alleen directieleden en managers maar ook leden van de supportteams – aan het werk gezet om de customer service agents in het zonnetje te zetten,” zegt Norberg Bruna. “We hebben hen ook aangemoedigd om het gesprek aan te gaan met de agents.”
Lunchdates? Goed gebruik
Zou het een goed idee zijn als managers en directieleden zich vaker op de werkvloer begeven en vaker dat gesprek aangaan? “Ja, eens, maar we doen al het nodige, onze managing director Marco Redeker heeft regelmatig lunchdates gehad met medewerkers. Dat werkt goed en willen we uitbreiden. Natuurlijk is er in het begin wat terughoudendheid, maar we zien dat medewerkers aan het idee wennen en het leuk vinden.”
(Ziptone/Erik Bouwer)