CCaaS made in Europe

CCaaS made in Europe

by Ziptone

CCaaS made in EuropeZiptone komt eind dit kwartaal met een marktinventarisatie van Europese CCaaS-oplossingen. Aanleiding hiervoor is het groeiende besef bij organisaties dat technologische afhankelijkheid van Amerikaanse technologieplatformen aanzienlijke risico’s met zich meebrengt. In het marktrapport worden meer dan 70 aanbieders gepresenteerd. 

 

Kort na de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump (6 november 2024) werd snel duidelijk: allerlei bestaande afspraken tussen de VS en de rest van de wereld kwamen ter discussie te staan. Van de bijdrage aan de NAVO tot en met diversiteitsbeleid, en van handelsoverschotten tot internationale verdragen op het gebied van databescherming: de Europese Unie werd wakker geschud. Ook eerder was er al een alarmbel afgegaan. Draghi had in een rapport benadrukt dat Europa aan de bak moet met economische autonomie.

IT-stack opnieuw bekijken

Een extra argument om na te denken over meer autonomie op IT-gebied – vooral relevant voor contactcentermanagers, customerservice-directeuren en CIO’s – is dat de fundamenten onder het Data Privacy Framework worden weggehaald. De VS hebben na Trumps aanstelling de toezichthouder ontmanteld. Die acties hadden geen verrassing mogen zijn, want ze werden al eerder aangekondigd. De trans-Atlantische afspraken over databescherming voor Europese consumenten zijn de VS een doorn in het oog.

Plan B opstellen

Voor bedrijven is het moment aangebroken om het vanzelfsprekende gebruik van technologie van Big Tech te heroverwegen. Trump II betekent niet dat iedereen meteen moet overstappen op ‘IT made in Europe’. Maar het is wel een wake-up call om aan de slag te gaan met een plan B. Hoe afhankelijk ben je als bedrijf van hyperscalers – die alle drie Amerikaans zijn en uiterst vatbaar voor wensen van de lokale macht? Is het voor jouw organisatie relevant om die afhankelijkheid te beperken? En zo ja, waar begin je dan?

Marktoverzicht ‘CCaaS made in EU’ van Ziptone geeft overzicht

Om beslissers en strategen in klantcontact en CX inzicht te geven in de alternatieven die er zijn ten opzichte van de gevestigde Amerikaanse spelers, werkt de redactie van Ziptone aan een marktinventarisatie.

Het rapport ‘CCaaS made in Europe’ komt naar verwachting eind juni 2025 uit en wordt gratis online ter beschikking gesteld, met dank aan de adverteerders die de productie van dit rapport mede mogelijk hebben gemaakt.

In het (Engelstalige) rapport tref je niet alleen profielen aan van een groot aantal Europese CCaaS-aanbieders. Ziptone presenteert ook een serie artikelen met informatie over de actuele vraagstukken die nu voorliggen rond afhankelijkheid van Amerikaanse technologie. De hoofdvraag daarbij is: doen we in klantcontact nog steeds het goede, of is het tijd voor aanpassing?

Voor meer informatie over dit marktrapport kan je terecht bij de redactie van Ziptone: info@ziptone.nl.

PS Gedrukte exemplaren van dit rapport zijn op aanvraag verkrijgbaar.

Top