Bruto uurloon callcentermedewerker gemiddeld 12,53 euro

by Ziptone

Bruto uurloon callcentermedewerker gemiddeld 12,53 euro

by Ziptone

by Ziptone

De onderhandelingen voor de cao facilitaire contactcenters zijn in volle gang. Nieuwsmedium Nu.nl haakte er op in en vroeg aan Elly Heemskerk (FNV) wat je verdient als je net begint. Volgens Heemskerk is dat “net iets meer dan het minimumloon, 1,5 procent meer om precies te zijn. Uit een beknopte analyse van Ziptone op basis van 50 vacatures blijkt het bruto uurloon echter rond de 12,53 euro te liggen.

Het bruto uurloon is 9,97 euro, stelt Heemskerk tegen Nu.nl.  “Callcentermedewerkers zitten qua salaris aan de onderkant van de markt, terwijl het hartstikke goed gaat met de branche.” Wat FNV met die ‘branche’ bedoelt is niet duidelijk, want het vakgebied klantcontact bestaat uit meer dan alleen facilitaire dienstverleners. Als het gaat om de facilitairen: ja, de tijd van faillissementen lijkt voorbij en de meeste spelers draaien prima. Dat neemt helaas niet weg dat uitbesteders  in sectoren zoals ISP/telecombedrijven en energiebedrijven de outsourcingcontracten vaak tot op de bodem uitonderhandelen. En wanneer een facilitair eenmaal een zeer grote klant aan de haak heeft geslagen, is voor beide partijen een exit erg onaantrekkelijk. Voor de uitbesteder leidt dat tot switchingkosten, voor de dienstverlener tot omzetverlies dat je niet zo maar hebt teruggewonnen.

Volgens FNV valt 70 tot 75 procent van alle contactcentermedewerkers onder het startsalaris van 9,97 euro. Dat percentage is moeilijk te toetsen, maar afgaand op wat er wordt geboden in vacatures, lijkt het beeld dat facilitairen systematisch 10 euro per uur betalen, aan een bijstelling toe.

2180 euro per maand

uurloon

klik voor groter beeld

Na een check op 50 willekeurige actuele vacatures voor klantcontactmedewerker op mbo3/4 niveau (inhouse en facilitair, profit en overheid) blijkt het gemiddelde bruto uurloon uit te komen op 12,53 euro (ongeveer 2180 euro per maand). Facilitaire contactcenters zitten daar relatief vaak onder. Het dieptepunt is voor Yource: 9,97 euro voor een job waarbij je op maar liefst 8 projecten tegelijk werkt in het zogenaamde ‘Multi Client Team’ (zie beeld rechts).

In het lijstje van 50 vacatures nog twee andere klantcontactbanen waarbij net iets minder dan 10 euro wordt betaald, maar daarbij gaat het om inhouse contactcenters: T-Mobile en RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Er zijn ook facilitairen die daar flink boven zitten: bijvoorbeeld ContactCare (12,55 euro, inclusief vakantiegeld), Teleperformance (12,50 euro, Franse taal) en 2Contact (13,00 euro, verschillende projecten). Overigens is bij de 50 vacatures uitgegaan van het kale bruto startsalaris, dus zonder extra’s zoals toeslagen, bonussen en vakantiegeld. Sommige werkgevers adverteren met het uurloon inclusief vakantiegeld.

Wel of geen uitzendbureau?

Opmerkelijk is dat de kandidaten voor de afsprakenlijn van de GGD geworven worden door bijvoorbeeld Olympia (dat ook aan iedere vacature moet verdienen), en dat de dienstverleners hier stevige marges draaien terwijl het bruto uurloon 10 euro is (op basis van thuiswerk en exclusief extraatjes). Juist bij de overheid zou je kortere lijnen verwachten, een hoger uurloon en een lagere marge voor het bedrijfsleven. Dat er een uitzendbureau tussen de kandidaat en de opdrachtgever zit betekent niet per definitie dat er slecht betaald wordt. Springer Media werft via Randstad en betaalt 15,60 euro. Kersten (een hulpmiddelenleverancier) werft via Manpower en betaalt 17,80 euro. En YoungCapital werft voor een woningcorporatie, maar betaalt 17,21 euro. (Ziptone/Erik Bouwer)

Featured, Human Resources
Top