BPO-speler 5CA lanceert 5CA People

by Ziptone

BPO-speler 5CA lanceert 5CA People

by Ziptone

by Ziptone

5CA PeopleDeze week kwam BPO-speler 5CA, gespecialiseerd in support in verticals als gaming en consumer electronics, met ‘5CA People’ naar buiten. Dat is een nieuw platform, gericht op het vormen en binden van een internationale talent pool. Daar kan 5CA zelf uit putten, maar ook de klanten van 5CA en andere organisaties.

 

“Wij moeten vaak en last minute kunnen opschalen. In dat kader waren we op zoek naar een goede tool voor talent management,” legt Lisanne Bertens, project owner bij 5CA uit. “We hebben vorig jaar augustus een soft launch gedaan met een open application platform dat we zelf ontwikkeld hebben. Daar kunnen belangstellende kandidaten aangeven dat ze voor ons willen werken, bijvoorbeeld in player- of customer support. Door al bepaalde informatie online uit te vragen konden we het recruitmentproces enigszins versnellen. Na die soft launch hebben we het platform verder ontwikkeld, waarin kandidaten meerdere stappen in het recruitmentproces kunnen zetten.”

150.000 kandidaten

5CA People is een nieuwe tak van sport voor 5CA en tegelijkertijd ook weer niet, zegt David Bos, COO en CTO bij 5CA. “De kern blijft het vinden van het beste talent waar dan ook ter wereld, en dat vervolgens aan het werk gaat op basis van volledig thuiswerken. Van alle sollicitaties die we ontvangen nemen we over het algemeen maar 1 tot 2 procent aan. Een groot deel is door ons getest en geschikt bevonden, maar hebben we nog niet kunnen plaatsen. Wereldwijd gaat het om een pool van zo’n 150.000 kandidaten.”

“Als BPO-speler kunnen we niet altijd alle kandidaten zelf plaatsen, maar onze klanten hebben zelf ook regelmatig behoefte aan extra menskracht. Wij hebben deze mensen en hun werkplek getest, we weten wat ze kunnen en we hebben mogelijkheden om ze lokaal te verlonen. Die klanten zijn overigens niet alleen maar op zoek naar klantcontactprofessionals, maar ook naar AI-engineers, developers en security-specialisten. Wat nieuw is, is dat we deze mensen niet zelf gaan aansturen, maar bij onze klanten kunnen plaatsen. Het gaat dan om alle rollen die relevant zijn binnen klantcontact en CX. Het leek ons interessant dit bij elkaar te brengen en hiervoor een nieuw label in de markt te zetten. Dat werkt voor onze eigen klanten, maar kan ook prima werken voor andere klanten. We richten ons in eerste instantie op Nederland, want het wordt hier steeds lastiger om mensen met een bepaald profiel te vinden.”

“Het voordeel van het 5CA People is dat kandidaten het proces naar eigen inzicht kunnen inplannen, wat goed is voor de onboarding en de candidate experience,” vervolgt Bos. “Denk aan de technische check van de thuiswerkplek – voldoen connectiviteit en hardware aan de technische eisen die we stellen – of assesment-onderdelen zoals een taalvaardigheidstoets voor voldoende taalbeheersing van het Engels of een van de 28 andere talen.”

Time to hire met meer dan de helft inkorten

Maar minstens even belangrijk is dat 5CA met deze aanpak de time to hire flink kan terugdringen en zo sneller in de behoefte van de klant kan voorzien. Die time to hire, zo schatten Bertens en Bos, zou ongeveer de helft korter moeten worden: van een dag of vier tot vijf naar maximaal twee dagen, inclusief alle tests en background checks. Dat moet lukken door onder meer verschillende processtappen te automatiseren. “Het bespaart ook kosten, want we worden minder afhankelijk van recruiters,” zegt Bos. Die stappen reiken tot aan de klantspecifieke training; die laatste stap hangt uiteraard af van feitelijke plaatsing bij de klant of in een project: “Als kandidaten uit de pool opnieuw worden benaderd voor een concreet aanbod, volgt er nog een gesprek via chat of videocall. Daarna krijgen ze een contract en worden ze opgeleid.” Het warm houden van de talentpool in 5CA People doet 5CA door middel van het sturen van nieuwsbrieven en het aanbieden online cursussen en webinars.

Feedback verzamelen

Hoe het platform zich de komende tijd gaat ontwikkelen en welke functionaliteit er nog meer aan wordt toegevoegd, moet nog blijken. “We zijn inmiddels met de eerste klanten in gesprek en hebben eerste offertes uitgebracht. We zitten nu in de fase om te kijken hoe de markt reageert en welke feedback we krijgen, zodat we de kwaliteit verder omhoog kunnen brengen. Voorlopig zullen we vooral zichtbaar zijn via LinkedIn, Facebook en Instagram, zodat we de talent pool kunnen laten groeien,” aldus Bertens. (Ziptone/Erik Bouwer)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share

Ook interessant

Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top