Beesten in het (klantcontact)nieuws

by Ziptone

Beesten in het (klantcontact)nieuws

by Ziptone

by Ziptone

dierenHonden zijn onbevooroordeeld, trouw en spiegelen goed; katten zijn eigenzinnig en autonoom. Eigenschappen waar de ideale klantcontactmedewerker zeker wat van kan leren. Om Dierendag 2025 wat kracht bij te zetten, presenteren we hier onder de naam ‘beesten in het nieuws’ (met dank aan Ko de Boswachter) ons eigenzinnige overzichtje van diergerelateerde Ziptone-artikelen.

 

Van Dierenambulance Amsterdam en contactcenterhond tot Tamagotchi en scharrelkippen, hier komen ze:

1. Meldkamer bemensd door vrijwilligers

De Dierenambulance Amsterdam staat onder leiding van directeur en bestuurder Margje de Jong. Sinds 2016 is De Jong werkzaam voor de organisatie, die bestaat uit 14 betaalde krachten en 164 vrijwilligers. Zowel de meldkamer als de ambulances worden bemand door vrijwilligers. De Jong: “Wij zijn de ogen en oren van de gezondheidsdiensten als het om dieren gaat. Zo is de Dierenambulance het eerste aanspreekpunt voor meldingen over ziektes die een gevaar vormen voor de volksgezondheid, zoals de vogelgriep en rabiës.” Meer lezen? Check deel 11 in de serie niet-alledaagse contactcenters.

2. Klantcontact met dieren

Van klantcontact over dieren gaan we in een ruk door naar klantcontact met dieren. Wetenschappers werken al een tijdje aan de vorming van een database met dierengeluiden. Hoewel varkens relatief slimme beesten zijn, zijn de specialisten van het Earth Species Project (ESP) begonnen bij het verzamelen van walvisgeluiden. De non-profitorganisatie wil tweeweg-communicatie tussen mensen en dieren mogelijk maken – en daarmee worden ook de communicatiemogelijkheden tussen dieren onderling aanzienlijk vergroot.
De eerste resultaten worden verwacht over 30 jaar, maar we weten allemaal inmiddels dat AI soms een enorme sprint kan trekken. Daarom is het voor klantcontactprofessionals nu al belangrijk om na te denken over wat er gebeurt als huisdieren via AI contact kunnen opnemen met de klantenservice. Meer lezen? Check dit artikel over Klantcontact in 2030.

3. Lucknow (India) opent 24×7 hulplijn voor zwerfkoeien

Het districtsbestuur van Lucknow, een stad in het noorden van de Indiase staat Uttar Pradesh, heeft een hulplijn geopend waar bewoners melding kunnen maken van achtergelaten vee. In omringende dorpen zijn teams met elk vijf ambtenaren opgezet die direct in actie komen bij een telefoontje. In de regio staat tot zeven jaar gevangenisstraf op het doden van koeien. Oudere dieren worden vaak achtergelaten in de stad van ruim twee miljoen inwoners. Lees meer: dieren in het nieuws.

4. De toegevoegde waarde van een contactcenterhond

Wij als klantcontactexperts hebben de data, de tools en de procesplaten, dus die klant kan ons echt niks meer wijs maken. Wat kan een kantoorhond toevoegen aan de menselijke maat in klantcontact?
“Een kantoorhond maakt mensen zacht. Wanneer je even bezig bent met het aaien of kroelen van een kantoorhond – bij een hulphond is dat niet de bedoeling – kan je plotseling andere gesprekken voeren met mensen. Onderwerpen die onbespreekbaar leken, komen binnen handbereik. Een kantoorhond kan bedrijven echt helpen.” Meer weten?

5. Wat is de overeenkomst tussen een echt huisdier, een elektronisch huisdier en een chatbot?

Midden jaren ‘90 was het dé talk of the town: de Tamagotchi. Het eivormige, elektronische huisdier was van Japanse komaf, paste in je handpalm, broekzak of etui, en was het alternatief voor iedereen die een huisdiertje wilde, maar wiens ouders wel uitkeken waar ze in zouden trappen. Lees verder

6. En nog eentje: wat is het verschil tussen een contactcenteragent en een scharrelkip?

De laatste heeft meer bewegingsruimte. Ook in de tijd dat work from home nog verre van vanzelfsprekend was – dus ja, pre-corona – werd het contactcenter gezien als ‘kweekvijver’. Maar wil je high potentials kunnen opkweken, dan zal je ze allereerst aan boord moeten houden. De inhoud en organisatie van het dagelijkse werk zal bijvoorbeeld goed moeten aansluiten op veranderde verwachtingen van (met name jongere) medewerkers. Als het werk zelf weinig uitdagend is, heeft loopbaanbeleid weinig kans van slagen. Verder lezen

(Ziptone/redactie)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share

Ook interessant

Customer Experience
Top