Alarmcentrales hebben ieder jaar te maken met verschillende pieken, maar de zomervakantie steekt er met kop en schouders bovenuit. De ANWB Alarmcentrale schaalt ook deze zomer weer op naar 1200 medewerkers: bijna een verdubbeling. Hoe doen ze dat?
Â
“Bijna vakantie! Dat betekent voor ons de drukste maar ook meest dynamische periode van het jaar,” aldus ANWB-directeur Marga de Jager in een recente LinkedIn-post. Vorig jaar, zo meldt ze, kwamen er bij ANWB Alarmcentrale zo’n 900.000 hulpvragen uit binnen- en buitenland. Op- en afschalen bij de Alarmcentrale, daar weet de Jager alles van, want ze was een aantal jaar directeur ANWB Alarmcentrale.
75% van de Nederlanders is van plan om met zomervakantie te gaan. De meeste daarvan gaan met de auto. Wie onderweg strandt, kan terugvallen op de support van de ANWB. Dat doet de vereniging vanuit de locaties Den Haag, Assen en vanuit steunpunten in Lyon, München en Barcelona. Daarnaast heeft de ANWB een pop-up servicegarage in het Franse Orange geopend, waar wegenwachten reparaties kunnen uitvoeren. En tot slot heeft de ANWB 5.500 huurauto’s – vaak met trekhaak – klaar staan, verdeeld over Europa, van ANWB-dochterbedrijf Logicx.
Opschalen met 700 medewerkers
De ANWB Alarmcentrale schaalt in het zomerseizoen op met 650 tot 700 medewerkers, aldus de huidige directeur ANWB Alarmcentrale, Victor Geskes. Tijdelijk opschalen – lees: vrijwel verdubbelen in capaciteit – in tijden van een krappe arbeidsmarkt, hoe doe je dat?
“De ANWB werft kandidaten die kunnen starten in april, mei of juni; rond begin september stromen ze weer uit. We starten al tijdig met onze wervingscampagnes. Daarbij ervaren wij dat de kandidaten graag bij de ANWB komen werken.” Die werving gebeurt zowel door de ANWB zelf als via verschillende wervingspartners. Daarbij wordt gefocust op de lokale arbeidsmarkt rondom de kantoren in Den Haag en Assen en wordt landelijk geworven voor de steunpunten in Lyon, Barcelona en München. “De werving richt zich op studenten, mensen met een tussenjaar of mensen die een tijdelijke baan zoeken voordat ze bijvoorbeeld weer met een vaste baan starten. En we werven specifiek onder mensen die graag een aantal maanden in het buitenland willen werken.”
Barbecue en eindfeest
Geskes wil niet zeggen welk salaris wordt geboden. “We nemen zelf alle mensen in dienst en bieden een marktconform salaris. Wat je verdient hangt af van je beschikbare contracturen, je meer-uren, je eventuele overuren en of je onregelmatig hebt gewerkt tegen een toeslag.”
Er worden naast de primaire arbeidsvoorwaarden ook andere zaken aangeboden om kandidaten te verleiden. “Behalve het perspectief dat je een unieke baan tegemoet gaat, kunnen de medewerkers ook gebruik maken van de sportschool op ons kantoor. We trappen het seizoen af met een gezamenlijke BBQ en sluiten deze af met een eindfeest.”
Primair op kantoor
Wie aan boord komt, wordt in een periode van drie weken opgeleid. Dat is deels zelfstudie en deels klassikaal. Daarna gaan mensen primair op kantoor aan de slag, legt Geskes uit. “Dat is lekker laagdrempelig om je vragen te stellen of om even snel te kunnen overleggen. Mensen mogen na de inwerkperiode wel thuis werken, maar in de praktijk komen ze het liefst naar kantoor.”
In september vliegen de honderden tijdelijke medewerkers weer uit. “Het reguliere werk kan buiten het seizoen worden gedaan door onze vaste hulpverleners. Soms hebben we enkele plekken beschikbaar voor een verlenging of vaste baan. Overigens hebben alle tijdelijke krachten ook toegang tot onze interne vacaturesite, mochten zij ambiëren om bij de ANWB te willen blijven werken.” (Ziptone/redactie)